Wan Azizah Wan Ismail  
Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail - Foto Sinar Harian Oleh Rosli Talib


SHAH ALAM - Adun Kajang, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengangkat sumpah di hadapan Speaker, Hannah Yeoh tepat jam 10 pagi tadi pada Mesyuarat Kedua Pembukaan  Penggal Kedua Dun Selangor kali ke-13.

Wan Azizah dilantik sebagai Adun Kajang setelah memenangi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun itu yang berlangsung 23 Mac lalu.

Pengosongan kerusi Kajang itu oleh bekas Adunnya, Lee Chin Cheh pada 27 Januari lalu pada awalnya memberi laluan kepada Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk bertanding kerusi itu.

Bagaimanapun beliau yang hilang kelayakan ekoran keputusan mahkamah yang menyabitkannya bersalah dalam kes liwat bekas pembantu peribadinya telah digantikan oleh Wan Azizah.

Mahkamah Rayuan sebelum ini menjatuhkan hukuman lima tahun penjara ke atas Anwar kerana didapati bersalah meliwat Mohd Saiful Bukhari Azlan pada 2008.

Dua hari selepas hukuman mahkamah dijatuhkan, PKR mengambil keputusan meletakkan Wan Azizah sebagai calon untuk menggantikan Anwar dan meneruskan Kajang Move seperti yang direncanakan PKR sebelum ini.

Kemasukan Presiden PKR ini mengisi komposisi 44 Adun PR dan 12 BN.

Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah berkenan menyampaikan titah ucapan pembukaan persidangan kedua Dun Selangor.