Ahad, 20 April 2014

Rebut Jawatan , Jangan Untungkan Musuh


Oleh Ahmad Zawawi

Dasar yang Parti KEADILAN amalkan ialah ” satu ahli satu undi “. Bertolak dari situ sesiapa saja boleh menawarkan diri mengisi begitu banyak jawatan untuk mentadbir Parti bagi tempoh 2014 – 2017.

Namun demikian hanya ahli-ahli yang berkedudukan sahaja boleh menonjolkan diri untuk merebut jawatan-jawatan besar. Memerhati senarai nama yang bertanding jawatan Presiden, Timbalan Presiden, Naib-Naib Presiden, Ketua Wanita dan Ketua AMK Pusat, rata-rata adalah dikalangan Ahli-Ahli Parlimen dan Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri-Negeri.

Disini saja sudah menunjukan “habuan yang menunggu”cukup lumayan. Dalam lain perkataan ahli biasa yang terpaksa membanting tulang untuk mendapatkan rezeki bolehlah dianggap tidak layak menawarkan diri kejawatan-jawatan besar tersebut.

Secara peribadi saya tidak setuju ujudnya kumpulan atau “team” jika seseorang itu menawar diri kejawatan besar seperti Presiden dan Timbalan Presiden. Tidak ada masaalah jika pertandingan melebar sehingga 6 penjuru sekalipun kerana akhirnya hanya seorang sahaja yang akan diambil kejawatan tersebut. Pemenang jawatan akan bertanggungjawab menjayakan Parti diarena politik tanahair. Jika menggunakan pendekatan kartel atau kumpulan untuk memegang jawatan maka khidmat presiden atau timbalan baru ini ialah untuk memakmurkan ahli-ahli kartelnya sahaja.

Seperkara yang ingin saya ingatkan kepada pihak yang bertanding janganlah menyerang peribadi.
Sebagai contoh malam tadi di Ipoh dalam majlis yang diberi nama Refomasi 2.0 ada pihak yang mengedar risalah memburuk-burukkan Azmin. Ini maknanya tumbuk bawah tali pinggang (dalam tinju). Sungguhpun tidak ada seorangpun penceramah berkempen jawatan dalam Parti perbuatan mengedarkan risalah sedemikian adalah suatu perbuatan yang sangat jijik.

Saya sendiri bertanding diperingkat Cabang dan berikrar tidak akan menyerang lawan secara peribadi. Dalam kempen, saya ketengahkan pengalaman semata-mata untuk memikul tanggungjawab jika diamanahkan. Kepada ahli-ahli PKR (pengundi) pilihlah orang-orang yang kita yakin mampu membawa kejayaan kepada Parti kita bukan memileh mengikut senarai yang dihidang seperti yang kerap berlaku dalam pemilehan koperasi. Paling malang bila melihat Parti lawan bertepuk tangan mempersendakan kita.http://ahmadzawawi.wordpress.com

Tiada ulasan: