Razman Zakaria  
Razman Zakaria


IPOH – Perjuangan Pas bagi menegakkan sebuah negara Islam dengan melaksanakan syariat Islam di negara ini telah pun termaktub sejak awal penubuhannya.

Pesuruhjaya Pas Perak, Razman Zakaria berkata, perkara berkenaan sememangnya menjadi tunjang perjuangan Pas selama ini, dan ianya akan terus diperjuangkan termasuklah pelaksanaan hukum hudud.

Bagaimanapun menurutnya, sebarang kenyataan mengenai pelaksanaan hukum hudud di negara ini hanya akan dibuat oleh Presiden Pas, Abdul Hadi Awang.

“Pasal hudud ni, hanya presiden yang boleh buat kenyataan. Apa pun, seperti apa yang telah diputuskan oleh parti adalah untuk lihat syariat Islam tertegak di negara ini, Insya-ALLAH,” katanya kepada Sinar Harian.

Razman berkata demikian bagi mengulas kenyataan Pengerusi DAP Perak, Nga Kor Ming yang mencadangkan agar Pas kembali memberi fokus berhubung penubuhan Negara Berkebajikan sebagaimana yang dipersetujui bersama dengan parti-parti komponen Pakatan Rakyat (PKR dan DAP) sebelum ini.

Sementara itu Razman berkata, Pas tetap mementingkan perjuangan menegakkan syariat Islam dan dalam masa sama akan terus memberi kefahaman kepada masyarakat bukan Islam mengenainya.

“Mungkin mereka (bukan Islam) ni tak faham. Oleh itu, kita wajib memberi kefahaman kepada mereka.” katanya.