Rabu, 16 April 2014

Najib tidak jawab isu MH370, manipulasi kenyataan saya, kata Anwar

OLEH MD IZWAN


Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim nafi keluar kenyataan mampu selesaikan krisis MH370 dalam masa sesaat jika jadi perdana menteri. Gambar fail The Malaysian Insider.Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim nafi keluar kenyataan mampu selesaikan krisis MH370 dalam masa sesaat jika jadi perdana menteri. Gambar fail The Malaysian Insider.



























 Datuk Seri Anwar Ibrahim membidas Perdana Menteri, Datuk Seri Najb Razak kerana memanipulasi kenyataannya boleh menyelesaikan insiden MH370 dalam masa sesaat.

Ketua pembangkang itu mengecam Najib yang cepat menjawab isu tersebut tetapi tidak pula pantas bertindak dalam menangani insiden kehilangan MH370.

"Najib tidak jawab isu yang timbul dalam kehilangan MH370, tapi beliau boleh pula cepat jawab mengenai sesaat ini," kata Anwar pada sidang media di ibu pejabat PKR, pagi ini.

Sepanjang kehilangan MH370, Najib tidak menjawab sebarang soalan dalam sidang media dan menyerahkan tanggungjawab kepada pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Anwar sebaliknya menafikan mengeluarkan kenyataan akan menyelesaikan insiden kehilangan MH370 dalam tempoh sesaat sekiranya menjadi perdana menteri.

"Najib putar belit kenyataan, menipu dengan menyalah tafsir kenyataan saya," kata Anwar.

Anwar berkata, teks asal yang diterjemahkan daripada bahasa Cina tersebut berbeza sama sekali dengan yang ditulis oleh media.

"Dalam teks asal bahasa Cina itu, saya kata akan ambil satu saat untuk pastikan penguatkuasaan yang perlu dilakukan untuk jamin keselamatan negara," katanya.

Tiada ulasan: