Isnin, 7 April 2014

Jelaskan kenapa 1MDB diberi tender solar secara terus – Izzah

KEADILAN DAILY


KUALA LUMPUR : Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar mempersoalkan tindakan kerajaan menganugerahkan tender secara langsung kepada 1Malaysia Development Fund (1MDB) bagi projek loji tenaga solar.

nurul izzah_2Katanya, projek loji solar 50MW melibatkan 500 ekar tanah di Kedah itu, dianugerah melalui tender langsung meskipun rekod dan kepakaran 1MDB diragui.

“Kerajaan perlu jelaskan mengapa buat tender secara terus kepada 1MDB walhal Sustainable Energy Development Authority (SEDA) juga telah buat bidaan untuk kuota tenaga tetap antara 1MW dan 5MW pada tahun 2012,”

“Projek solar 1MDB akan ceroboh kawasan TNB, selain itu kemasukan 1MDB akan meminggirkan syarikat kuasa solar yang lebih kecil,” kata Nurul Izzah.

1MDB dilihat memonopoli projek kuasa solar bermula dengan pembelian aset lebih RM10 bilion termasuk aset kuasa Tanjong, Jimah dan Genting, 2000MW projek arang batu dan 50MW untuk projek panel solar.

Selain itu, beliau turut mempersoalkan rekod dan kepakaran 1MDB untuk menguruskan projek solar dan satu kajian perlu dilakukan untuk mengenalpasti kesan kepada penduduk setempat.

Tambah Izzah, kos projek untuk loji solar 50MW dianggarkan sehingga RM900 juta walaupun harga sel solar dilihat menurun dan ini merupakan satu strategi kerajaan sebagai sebahagian daripada program rasionalisasi subsidi.

“Kerajaan perlu segera jelaskan jenis bantuan yang diberikan kepada projek itu untuk menampung selera kuasa 1MDB,” ujarnya.

Tiada ulasan: