Isnin, 3 Disember 2012

Anwar tak takut hadapi Umno, dakwa parti tersebut terpisah dengan pengundi


Anwar berkata beliau tidak sedikit pun bimbang dengan ramalan pilihan raya parti pemerintah tersebut. – Gambar fail
 
KUALA LUMPUR – Datuk Seri Anwar Ibrahim memperlekehkan Umno yang dikatakan memperoleh keyakinan semula pengundi dengan mengatakan pemimpin parti tersebut tidak mampu mendapat sokongan akar umbi dengan hanya “menginap di hotel 5 bintang, menghabiskan masa di lobi dan menghisap curut”.



“Ini yang mereka bincang dengan rakan-rakan mereka,” kata beliau dalam satu sidang akhbar hari ini bagi menjawab isu yang dibangkitkan pada Perhimpunan Agung Umno Ke-66 yang baru berakhir.

“Hal ini jelas terpisah antara kaya, pemimpin jutawan Umno dan rakyat di bawah.”

Ketua pembangkang tersebut juga berkata beliau tidak sedikit pun bimbang dengan ramalan pilihan raya parti pemerintah tersebut selepas memerhati secara dekat perhimpunan empat hari tersebut dan sebaliknya menyamakannya sebagai perlakuan “keangkuhan menyimpang” oleh kepimpinan parti utama Barisan Nasional itu.

Beliau mendakwa perwakilan Umno lebih banyak menyerang Pakatan Rakyat (PR) daripada membangkitkan isu utama yang dihadapi oleh rakyat seperti kesusahan ekonomi, penggangguran, rasuah dan kemiskinan.

Tema pada perhimpunan itu adalah “kuasa”, kata Anwar yang juga mendapati pemimpin parti tersebut kemaruk bertukar pandangan cara untuk kekal “berkuasa” dengan apa cara sekalipun.

“Jadi, saya sedikit pun tidak risau.

“Mereka lihat PR dan saya sebagai ancaman utama.

“Mereka dalam ketakutan melihat naga gergasi yang sedang terbaring menanti untuk musnahkan mereka,” kata bekas pemimpin tertinggi Umno itu lagi.

Tiada ulasan: