Prof Dr Shamrahayu A Aziz
SHAMRAHAYU:
Darurat maksudnya suatu keadaan berkaitan keselamatan, ekonomi dan
ketenteraman awam yang tidak dapat dikawal melalui sistem pentadbiran
biasa. -Gambar fail
BERIKUT
penjelasan oleh Pakar Perlembagaan Prof Dr Shamrahayu A. Aziz tentang
apa itu darurat sepertimana dipetik daripada hantaran di akaun Facebook
beliau:
Assalamu’alaikum wrt wbt
Masih belum tenang suasana politik negara.
Kita doakan moga yang dikatakan “gencatan politik” tiba jua dan sekali gus menjadi penamat kepada bahang panas keadaan semasa.
Kita doakan yang baik-baik untuk semua.
Pada paparan kali ini saya mahu berkongsi beberapa fakta perundangan berkenaan DARURAT.
Saya mengambil tajuk ini kerana DARURAT mula menjadi bualan dan
cakap-cakap dalam media dan saya juga sering ditanya tentangnya oleh
media.
Di bawah adalah 15 soalan dan jawapan saya berkaitan DARURAT.
Mungkin akan ada soalan lain selepas ini, dan saya akan cuba berkongsi pandangan kemudian nanti.
Selamat membaca, moga bermanfaat.
Soalan 1: Apakah maksud darurat
Jawapan:
Darurat maksudnya suatu keadaan berkaitan keselamatan, ekonomi dan
ketenteraman awam yang tidak dapat dikawal melalui sistem pentadbiran
biasa.
Pengisytiharan darurat adalah suatu pemasyhuran yang dibuat oleh Yang
di-Pertuan Agong melalui suatu pewartaan bahawa keadaan tersebut telah
wujud atau hampir berlaku.
Soalan 2: Apakah kesan pengisytiharan darurat
Jawapan:
Kesan umum pengisytiharan darurat ialah, Perlembagaan digantung dan pentadbiran negara adalah ditentukan oleh pihak eksekutif.
Tentera juga boleh mengambil alih teraju dalam hal berkaitan
keselamatan sekiranya keadaan memerlukan, lebih-lebih lagi apabila
darurat diisytiharkan kerana berlakunya ancaman kepada keselamatan
negara.
Parlimen masih boleh bersidang sekiranya tidak dibubarkan.
Ketika proklamasi darurat berkuat kuasa, kuasa eksekutif Persekutuan
adalah juga meliputi semua perkara dalam kuasa perundangan Negeri dan
memberi arahan kepada kerajaan negeri atau mana-mana pegawai atau pihak
berkuasa Negeri. (Perkara 150(4)).
Kesan lain, dari segi pentadbiran dan perundangan dibincangkan dalam jawapan kepada soalan seterusnya.
Soalan 3: Adakah pengisytiharan darurat dibenarkan oleh Perlembagaan
Jawapan:
Ya. Perlembagaan membenarkan pengisytiharan darurat melalui Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan.
Perkara 150 adalah satu daripada tiga peruntukan yang berada di bawah
Bahagian XI Perlembagaan Persekutuan, iaitu Bahagian berkaitan Kuasa
Khas Menentang Perbuatan Subversif, Keganasan Terancang, Dan Perbuatan
Dan Jenayah Yang Memudaratkan Orang Awam Dan Kuasa Darurat.
Bahagian XI ini membenarkan undang-undang bagi tujuan pencegahan
dibuat, termasuklah tahanan pencegahan bagi tujuan menangani keadaan
darurat.
Soalan 4: Apakah yang membolehkan Yang di-Pertuan Agong membuat pengisytiharan darurat
Jawapan:
Yang di-Pertuan Agong boleh mengisytiharkan darurat di bawah Per 150(1)
Perlembagaan Persekutuan jika darurat besar kepada keselamatan atau
kehidupan ekonomi atau ketenteraman awam dalam Persekutuan atau
mana-mana bahagiannya (TELAH) wujud.
Di bawah Perkara 150(2), Yang di-Pertuan Agong juga boleh membuat
proklamasi darurat sekiranya baginda berpuas hati ancaman darurat besar,
atas sebab keselamatan negara, atau kehidupan ekonomi atau ketenteraman
awam HAMPIR BENAR berlaku.
Tiga asas atau alasan boleh digunakan oleh Yang di-Pertuan Agong bagi membuat pengisytiharan darurat, iaitu, ancaman ke atas
i. Keselamatan negara; atau
ii. Kehidupan ekonomi; atau
iii. Ketenteraman awam
Soalan 5: Bilakah dan di manakah darurat boleh diisytiharkan
Jawapan:
Darurat boleh diisytiharkan oleh Yang di-Pertuan Agong pada bila-bila
masa, sama ada semasa Parlimen masih ada, sedang bersidang atau pun
tidak, atau juga semasa parlimen bubar.
Syarat yang diperlukan ialah, telah dibuktikan elemen yang dinyatakan,
iaitu ancaman atau darurat atas keselamatan, kehidupan ekonomi atau
ketenteraman awam telah atau hampir benar berlaku.
Darurat boleh diisytihar atas seluruh Persekutuan atau mana-mana bahagian dalam Persekutuan. Perkara 150(1) dan (2).
Soalan 6: Adakah Yang di-Pertuan Agong membuat pengisytiharan darurat atas kuasanya sendiri atau atas nasihat Perdana Menteri
Jawapan:
Pengisytiharan darurat ialah kuasa prerogatif Yang di-Pertuan Agong.
Kuasa prerogatif ringkasnya bermaksud kuasa yang dimiliki oleh
institusi beraja dari awal bahkan jauh sebelum gubalan Perlembagaan
Persekutuan bagi Tanah Melayu (Malaysia).
Kuasa tersebut kekal dalam milik institusi beraja. Walau bagaimana pun
persoalan timbul ialah adakah kuasa prerogatif tersebut dilaksanakan
secara budi bicara atau atas nasihat Perdana Menteri?
Perkara 150(1) menyatakan “Jika Yang di-Pertuan Agong berpuas hati
bahawa suatu darurat besar sedang berlaku yang menyebabkan keselamatan,
atau kehidupan ekonomi, atau ketenteraman awam di dalam Persekutuan atau
mana-mana bahagiannya terancam, maka Yang di-Pertuan Agong boleh
mengeluarkan suatu Proklamasi Darurat dengan membuat dalamnya suatu
perisytiharan yang bermaksud sedemikian”.
Frasa “Jika Yang di-Pertuan Agong berpuas hati” atau dalam bahasa Inggeris, “if the Yang di-Pertuan Agong is satisfied” menjadi persoalan, adakah puas hati Yang di-Pertuan Agong seorang diri (as sole judge) atau atas nasihat.
Beberapa keputusan kes telah membuat pernyataan tentang perkara ini.
Kes Stephen kalong Ningkan (No.2) (tahun 1968) menyatakan bahawa Yang
di-Pertuan Agong boleh mengisytiharkan darurat sekiranya baginda berpuas
hati.
Barakbah Lord President, dalam keputusan majoriti menyatakan “….In my opinion the Yang di-Pertuan Agong is the sole judge…”
Walaubagaimana pun, keputusan kes Teh Cheng Poh oleh Privy Council pada
tahun 1979 menyatakan tindakan Yang di-Pertuan Agong adalah atas
nasihat Jemaah Menteri.
Ini adalah kedudukan undang-undang yang disepakati.
Lord Diplock menyatakan:
“Although
this, like other powers under the Constitution, is conferred nominally
upon the Yang di Pertuan Agong by virtue of his office as the Supreme
Head of the Federation and is expressed to exercisable if he is
satisfied of a particular matter, his functions are those of a
constitutional monarch and except on certain matters that do not concern
the instant appeal, he does not exercise any of his functions under the
Constitution on his own initiative but is required by Article 40(1) to
act in accordance with the advice of the Cabinet.
So when one finds in the Constitution itself or in a Federal law powers
conferred upon the Yang di-Pertuan Agong that are expressed to be
exercisable if he is of opinion or is satisfied that a particular state
of affair exists or that particular action is necessary, the reference
to his opinion or satisfaction is in reality a reference to the
collective opinion or satisfaction of the members of the Cabinet, or the
opinion or satisfaction of a particular Minister to whom the Cabinet
have delegated their authority to give advice upon the matter in
question”.
Justeru, menerusi keputusan kes Teh Cheng Poh ini, pengisytiharan
darurat oleh Yang di-Pertuan Agong perlu dibuat atas nasihat Perdana
Menteri, atau Jemaah Menteri, atau seorang Menteri yang diberikan kuasa
oleh Jemaah Menteri.
Soalan 7: Adakah Keputusan Yang di-Pertuan Agong untuk mengisytihar darurat dan membuat Ordinan semasa darurat boleh dipersoalkan (justiciable)
Jawapan:
Keputusan kes Stephen kalong Ningkan (No.2) secara nyata Barakbah Lord
President, dalam keputusan majoriti menyatakan “….In my opinion the Yang
di-Pertuan Agong is the sole judge and once His Majesty is satisfied
that a state of emergency exists, it is not for the court to inquire as
to whether of not he should have been satisfied”.
Maksudnya, menurut Ketua Hakim Barakbah, mahkamah tidak boleh mempersoalkan tindakan Yang di-Pertuan Agong.
Pandangan majoriti ini disanggah oleh Ong Hock Thye, Hakim Mahkamah
Persekutuan, dalam penghakiman sama. Hakim Ong Hock Thye menyatakan
pandangan minoriti.
Beliau menyatakan:
“His
Majesty is not an autocratic ruler since Article 40(1) of the Federal
Constitution provides that “in the exercise of his function under this
Constitution or federal law the Yang di-Pertuan Agong shall act in
accordance with the advice of the Cabinet…Article 150 specifically
provide that the emergency must be one ‘whereby the security or economic
life of the Federation or any part thereof is threatened.. If those
words of limitation are not meaningless verbiage….Article 150 does not
confer on the Cabinet an untrammeled discretion to cause an emergency to
be declared at their mere whim and fancy.”
Maksudnya, Yang di-Pertuan Agong bukan memerintah secara autokratik kerana baginda bertindak atas nasihat.
Dalam pelaksanaan kuasa baginda, mahkamah boleh memeriksa keputusan
yang dibuat oleh baginda dan juga Jemaah Menteri ketika membuat
proklamasi darurat supaya ia terhad kepada keadaan yang disebut, iaitu
keselamatan negara dan kehidupan ekonomi.
Perkara 150 tidak memberikan kuasa budi bicara yang tidak teratur.
Keputusan Teh Cheng Poh, seperti yang dipetik di atas adala juga
menyatakan tindakan Yang di-Pertuan Agong di bawah Perkara 150 boleh
disemak oleh mahkamah.
Selepas keputusan kes Teh Cheng Poh seperti yang dipetik di atas,
Perlembagaan Persekutuan telah dipinda dengan memasukkan peruntukan yang
secara jelas TIDAK membenarkan mahkamah menyemak keputusan Yang
di-Pertuan Agong, atau apa-apa tindakan yang dibuat oleh baginda
berkenaan kuasa, fungsi dan peranan di bawah Perkara 150. Hal ini
terdapat pada Perkara 150(8) yang menyatakan:
Walau apa pun apa-apa jua dalam Perlembagaan Persekutuan ini –
(a) hal puas hati Yang di-Pertuan Agong yang disebut Fasal (1) dan
Fasal (2B) adalah muktamad dan konklusif dan tidaklah boleh dicabar atau
dipersoalkan di dalam mana-mana mahkamah atas apa-apa alasan; dan
(b) tiada mahkamah boleh mempunyai bidang kuasa untuk melayan atau
memutuskan apa-apa permohonan, soal atau prosiding, dalam apa-apa jua
bentuk, atas apa-apa alasan, mengenai kesahan
(i) sesuatu Proklamasi di bawah Fasal (1) atau sesuatu perisytiharan
yang dibuat dalam Proklamasi itu yang bermaksud seperti yang dinyatakan
dalam Fasal (1):
(ii) kuat kuasa berterusan Proklamasi itu;
(iii) mana-mana ordinan yang dimasyhurkan di bawah Fasal (2B); atau
(iv) penerusan kuat kuasa mana-mana ordinan itu.
Walaupun begitu, Fasal 8 ini belum diuji di mahkamah.
Soalan 8: Apakah kuasa Yang di-Pertuan Agong berkaitan Pengisytiharan Darurat
Jawapan:
Kuasa Yang di-Pertuan Agong di bawah Perkara 150 mengenai
pengisytiharan darurat termasuk kuasa untuk membuat proklamasi yang
berlainan atas alasan berlainan atau keadaan berlainan.
Ini bermaksud Yang di-Pertuan Agong boleh membuat beberapa proklamasi
darurat pada masa sama atau pada masa berlainan. Hal ini terdapat dalam
Perkara 150(2A).
Soalan 9: Bilakah Yang di-Pertuan Agong boleh mengisytiharkan Darurat
Jawapan:
Yang di-Pertuan Agong boleh boleh mengisytiharkan dan menguatkuasakan
darurat ketika Majlis Parlimen masih ada, sama ada semasa berlaku
persidangan atau tidak, atau ketika Parlimen telah dibubarkan.
Soalan 10: Apakah peranan Yang di-Pertuan Agong semasa Darurat
Jawapan:
Sekiranya proklamasi dibuat semasa Majlis Parlimen tidak bersidang
serentak, Yang di-Pertuan Agong boleh memasyhurkan undang-undang, yang
dinamakan Ordinan, sekiranya baginda berpuas hati hal atau keadaan
tertentu menyebabkan perlu bagi baginda mengambil tindakan serta merta.
Ini disebut dalam Perkara 150(2B).
Maksud “Majlis Parlimen tidak bersidang serentak” boleh difahami dalam
fasal (9) Perkara 150, yang memperuntukkan “Majlis-Majlis Parlimen
hendaklah dikira sebagai bersidang HANYA jika ahli setiap Majlis itu
masing-masingnya berhimpun bersama dan menjalankan urusan Majlis”.
Sekiranya Parlimen telah mula bersidang secara serentak, kuasa Yang
di-Pertuan Agong terhenti dan kuasa perundangan dipulangkan kepada
Parlimen.
Sekiranya Parlimen telah kembali bersidang secara serentak, semua kuasa
membuat undang-undang kembali kepada Parlimen walaupun keadaan darurat
masih berlangsung.
Walaubagaimana pun, Parlimen boleh membuat Ordinan untuk memberikan
kuasa kepada Yang di-Pertuan Agong untuk membuat undang-undang
(keputusan Privy Council dalam kes Teh Cheng Poh).
Soalan 11: Adakah parlimen boleh membuat undang-undang semasa darurat
Jawapan:
Semasa keadaan darurat ini Parlimen boleh membuat Ordinan jika didapati
oleh Parlimen dikehendaki bagi tujuan darurat dan prosedur perundangan
boleh diketepikan.
Undang-undang ini adalah sah walaupun ia tidak selaras dengan Perlembagaan Persekutuan.
Dalam kes En Keok Cheng, Wylie C.J menyatakan, “The
true effect of Article 150 is that, subject to certain exceptions set
out therein, Parliament has, during an emergency, power to legislate on
any subject and to any effect, even if inconsistencies with articles of
the Constitution (including the provisions on fundamental liberties) are
involved”.
Fasal (2C) Perkara 150 menyatakan “…Parlimen berkuasa membuat
undang-undang, tanpa menghiraukan tatacara perundangan atau tatacara
lain yang dikehendaku diikuti, atau perkadaran jumlah undi yang
dikehendaki diperoleh dalam mana-mana satu Majlis Parlimen”.
Lihat juga Perkara 150(5), yang mana Parlimen boleh membuat
undang-undang tanpa persetujuan atau keizinan, atau tanpa perundingan
bersama mana-mana pihak sebagaimana disyaratkan oleh undang-undang.
Parlimen tidak boleh membuat Ordinan darurat dalam beberapa perkara
tertentu sahaja, iaitu Hukum Syarak (Undang-Undang Islam), adat Melayu
atau undang-undang atau adat anak Negeri di Sabah dan Sarawak.
Parlimen juga tidak boleh membuat Ordinan yang tidak selaras dengan
peruntukan Perlembagaan dalam perkara berhubungan dengan agama,
kewarganegaraan atau bahasa. (Lihat 150(6A)).
Proklamasi darurat dan Ordinan yang dibuat oleh Yang di-Pertuan Agong
semasa darurat hendaklah dibentangkan di hadapan kedua-dua Majlis
Parlimen apabila keduanya bersidang serentak.
Soalan 12: Apakah kesan Ordinan yang dimasyhurkan oleh Yang di-Pertuan Agong semasa Darurat
Jawapan:
Ordinan yang dimasyhurkan oleh Yang di-Pertuan Agong itu adalah berkuat kuasa dan berkesan seolah-olah ia adalah Akta Parlimen.
Ia boleh berkesan sehingga dibatalkan. Setelah Parlimen bersidang,
Ordinan yang dimasyhurkan oleh Yang di-Pertuan Agong hendaklah
dibentangkan di hadapan kedua-dua Majlis Parlimen.
Ordinan tersebut boleh diteruskan sekiranya diluluskan dan hendaklah dihentikan sekiranya tidak diluluskan oleh Parlimen.
Sekiranya Ordinan tersebut tidak diluluskan oleh Parlimen, ia tidak
memberi kesan ke atas apa jua yang berlaku sebelum itu menurut kuat
kuasa Proklamasi darurat atau Ordinan.
Bahkan, ketidaklulusan oleh Parlimen juga tidak menjejaskan kuasa Yang
di-Pertuan Agong untuk membuat proklamasi darurat yang lain atau Ordinan
yang lain bagi tujuan darurat lain tersebut. (Yang di-Pertuan Agong
boleh membuat beberapa proklamasi pada masa sama atau pada masa berbeza,
atas sebab yang sama atau atas sebab yang berbeza).
Soalan 13: Bolehkah Yang di-Pertuan Agong membuat Ordinan Perbekalan (Bajet)
Jawapan:
Melihat kepada kuasa yang ada pada Yang di-Pertuan Agong, yang mana
baginda boleh, sekiranya perlu dan baginda berpuas hati, memasyhurkan
apa-apa ordinan semasa dua Majlis (Dewan) Parlimen tiada atau tidak
bersidang serentak, maka sekiranya baginda berpuas hati dan perlu bagi
memasyhurkan apa-apa perbelanjaan negara, baginda boleh berbuat
demikian.
Namun setiap Ordinan yang dibuat oleh Yang di-Pertuan Agong hendaklah
dibentangkan kepada kedua Majlis Parlimen setelah keduanya bersidang
serentak. Ordinan tersebut boleh dirungkaikan oleh resolusi yang dibuat
oleh Parlimen. (Lihat Perkara 150(2) dan (3)).
Soalan 14: Bilakah Darurat akan Berakhir dan siapa yang mengumumkan darurat telah berakhir
Jawapan:
Perkara 150 tidak menyebut secara nyata tentang isu pengungkaian (annulling) proklamasi darurat – bila dan siapa.
Perkara 150(3) menyebut secara tidak langsung, “Proklamasi Darurat dan
apa-apa ordinan yang dimasyhurkan di bawah Fasal (2B) … hendaklah
terhenti berkuat kuasa jika ketetapan diluluskan oleh kedua-dua Majlis
yang mengungkaikan Proklamasi…” Frasa yang bergaris ini menunjukkan
pengungkaian (annulment) suatu proklamasi dan undang-undang darurat yang
dibuat oleh Yang di-Pertuan Agong itu boleh dibuat melalui resolusi
yang diluluskan oleh kedua-dua Majlis Parlimen.
Kes The Cheng Poh menyatakan:
"The
power to revoke, however, like the power to issue a proclamation of
emergency, vests in the Yang di-Pertuan Agong, and the Constitution does
not require it to be exercised by any formal instrument. In their
Lordships' view, a proclamation of a new emergency declared to be
threatening the security of the Federation as a whole must by necessary
implication be intended to operate as a revocation of a previous
Proclamation, if one is still in force."
Soalan 15: Apakah akan berlaku kepada Ordinan yang dibuat semasa darurat apabila darurat berakhir
Jawapan:
Ordinan yang dibuat bagi tujuan darurat hendaklah terhenti berkuatkuasa
setelah tamat tempoh enam bulan dikira dari tarikh Proklamasi Darurat
terhenti berkuat kuasa.
Maksudnya Ordinan tersebut boleh berkuat kuasa lagi sehingga habis
tempoh enam bulan dari tarikh darurat berakhir. (Lihat Perkara 150(7)).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan