Sabtu, 31 Oktober 2020

Tiada denda jika tak kibar bendera

 Oleh SAYED HESHAM IDRIS

Ahmad Suaidi Abdul Rahim

IPOH: Tiada denda akan terhadap pemilik premis perniagaan dan bangunan persendirian yang tidak mengibar bendera negeri pada sambutan hari ulang tahun Keputeraan Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah 6 November ini.

Perkara itu dimaklumkan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Ahmad Suaidi Abdul Rahim dalam surat pemakluman kepada ketua-ketua jabatan negeri dan Persekutuan hari ini.

Menurutnya, usaha menyemai semangat taat setia dalam kalangan rakyat kepada Sultan hendaklah dilakukan secara arif dan berdiplomasi.

Beliau berkata, ini agar semangat kesetiaan yang sahih subur dalam jiwa rakyat.

“Premis perniagaan dan persendirian termasuk masjid dan rumah ibadat digalakkan mengibar bendera negeri secara sukarela.

“Sehubungan itu diingatkan segala usaha bagi menggalakkan pemilik premis perniagaan dan bangunan persendirian mengibarkan bendera dan menyalakan lampu bangunan dilakukan secara berhemah.

“Pihak berkenaan tidak mengenakan sebarang denda atau kompaun sekiranya pemilik premis tidak berbuat demikian,” katanya.

Menurut Ahmad Suaidi, sebagai lambang taat setia kepada Sultan Perak, bangunan kerajaan, pejabat, institusi pengajian dan sekolah di negeri ini hendaklah mengibarkan bendera negeri.

Beliau berkata, sementara premis perniagaan dan persendirian termasuk masjid dan rumah ibadat digalakkan melakukan perkara yang sama secara sukarela.

“Bangunan-bangunan juga digalak untuk menyalakan lampu sehingga pukul 12 tengah malam pada 5 dan 6 November ini,” katanya.

Sebelum ini, Majlis Bandar Raya Ipoh (MBI) dalam satu kenyataan memaklumkan tindakan kompaun akan diambil terhadap pemilik premis perniagaan yang tidak mematuhi arahan mengibarkan bendera negeri Perak pada sambutan hari ulang tahun Keputeraan Sultan Perak.

Tindakan kompaun adalah langkah terakhir yang akan diambil setelah usaha menasihati gagal diikuti oleh pemilik premis perniagaan di bandaraya ini. – UTUSAN ONLINE

Tiada ulasan: