Jumaat, 24 Mei 2019

DAP semakin berani cabar hak orang Melayu

Manzaidi Mohd Amin
Dr. Asma Razalli
Dr. Asma Razalli
KUALA LUMPUR – Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (Putra) dapat menghidu niat DAP tanpa segan silu menyatakan hak istimewa Bumiputera dan orang Melayu tidak lagi relevan.

Parti chauvinis itu semakin berani mencabar orang Melayu sejak gabungan mereka, Pakatan Harapan (PH) mengambil alih kerajaan Persekutuan pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) Mei tahun lalu.

Ketua Wirawati Putra, Dr. Asma Razalli menegaskan, parti itu kini tidak perlu lagi memakai topeng menyatakan hasrat sebenar mereka untuk menghapuskan pelbagai hak keistimewaan Bumiputera dan orang Melayu.

“Mereka tidak lagi segan silu menyatakan kononnya hak istimewa Bumiputera mahupun orang Melayu tidak lagi relevan, sedangkan mereka menyimpan sulaman helah di belakang kenyataan.

“Sehingga kita kadang-kadang terfikir siapakah sebenarnya yang terpaksa berkorban menukar hak mereka semata-mata untuk menjaga hati pihak lain ketika perjanjian kemerdekaan dibuat.

“Mereka ini ibarat diberi betis mahukan paha,” katanya dalam kenyataan kepada media hari ini.

Menurut Dr. Asma, sebagai rakyat Malaysia yang majmuk perlu faham dan menghormati bahawa Perlembagaan Persekutuan dibuat dengan teliti dan diperhalusi pelbagai pemimpin dari berlainan latar belakang kaum serta agama demi mencapai sebuah kemerdekaan.

Perjanjian itu, katanya, dibuat bagi menghormati dan berterima kasih kepada orang Melayu dan kaum Bumiputera yang rela berkorban menerima dan bertolak ansur demi sebuah kemerdekaan.

“Ia adalah legit (tidak palsu), sah dan tiada tarikh luput,” ujarnya.

Katanya, hak keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera dalam pendidikan serta Perkara 153 dalam Perlembagaan adalah berasas, tidak sesekali boleh disentuh oleh mana-mana pihak.

“Mengapa kita harus terus berdiam dengan desakan Sijil peperiksaan Bersama (UEC) yang bukannya berkiblatkan Malaysia? Siapa mereka boleh begitu angkuh di tanah air kita? Siapa yang perlu mendengar siapa sebenarnya?

“Mengapa perlu lagi wujud sekolah berlainan aliran di waktu kemodenan dan perpaduan yang seharusnya dicapai menerusi sistem pendidikan satu aliran? Siapa yang tidak relevan sebenarnya?

“Adakah kita bertanya semua soalan ini dan mahu terus berdiam diri? Sedangkan, negara jiran tidak akan melakukan apa yang dilakukan oleh Malaysia, malah mereka menganggap Malaysia tidak relevan melayan permintaan yang tidak berasas itu,” katanya. – MalaysiaGazette

Tiada ulasan: