Ahad, 30 Ogos 2015

Bersih 4.0 tiada sambutan, hanya 22,000 sertai – Berita Harian

 
Akhbar itu melaporkan ketiadaan sokongan Pas dalam perhimpunan itu menyebabkan sambutan dingin.


bersih-bh


PETALING JAYA: Akhbar Berita Harian versi Online melaporkan perhimpunan Bersih 4.0 pada Sabtu tidak mendapat sambutan apabila hanya kira-kira 22,000 menyertainya dan 80 peratus adalah Cina.

Akhbar itu melaporkan himpunan haram itu yang lebih bermotif politik diterajui parti pembangkang, menerima tamparan hebat apabila bekas rakan pakatan iaitu Pas tidak menyokong dan keadaan itu menjelaskan sambutan dingin yang diterima berbanding hampir 100,000 dalam himpunan seumpamanya sebelum ini.

Akhbar itu menyatakan dengan ketiadaan Pas, Bersih 4 turut dilihat sebagai medan pembangkang untuk mempromosikan platform gerakan siasah diterajui bekas pimpinan Pas yang kecewa iaitu Gerakan Harapan Baru (GHB) yang dizahirkan dengan kehadiran Pengerusinya, Mohamad Sabu.

Laporan berita itu dimuatnaik di laman Facebook BH Online dan menerima lebih 5,000 komen yang hampir kesemua mempertikaikan angka itu.

Pengguna media sosial memperikaikan angka yang diberikan itu yang sama sekali jauh berbeza dengan gambar-gambar yang menunjukkan lautan manusia berbaju kuning di Dataran Merdeka.

Malah, media antarabangsa seperti Al Jazeera melaporkan lebih 50,000 menyertai perhimpunan aman itu.

Bagaimanapun, setakat ini penganjur belum mengeluarkan angka rasmi kerana perhimpunan itu diadakan selama dua hari, Sabtu dan Ahad.

“Berita harian ni lebih kurang dgn berita tv3suku je. Korang tak payah ambil port sngt laa. Hahaha,” tulis pengguna Facebook Izzudin Ismail.

“Berita Harian.. jgn buat karangan spt tingkatan satu.. yg tiada idea dan tdk ada fakta.. semua auta.. lihat dgn mata hati sndiri bukan dilihat dr kedudukan takut kena pecat akibat myiarkan pkara yg betul…,” komen Afendi Mumin.

“Berita harian online…jgn nk memperbodohkan orang awam dgn berita yg di spin….sekarang zaman teknologi….org tua kt pendalaman pn da pakai phone pintar n da siap ada wifi bagai….bagi la berita yg sahih n betul xpayah la nk sorok2 lagi…..bukan zaman makan ubi kayu….,” tulis Lia Zarif.

“Hahhaha… fakta dari mane kurang sambutan… nak video tak.. please jgn buat laporan yg palsu…” tulis Lisa Ang.

“Ayat ni memang dah disimpan dari dulu lagi ..dan akan diulang tayang setiap kali ada perhimpunan,” komen Pak the Shah.

Tiada ulasan: