Sabtu, 27 Jun 2015

UKM akan panggil 13 pelajar protes masalah gangguan air

THE MALAYSIAN INSIDER


 Universiti Kebangsaan Malaysia berkata 13 pelajar yang menyertai protes haram membantah bekalan air yang putus di kampus menyerahkan satu memorandum kepada Ahli Parlimen Serdang Dr Ong Kian Ming ketika protes berjalan. – Gambar fail The Malaysian Insider, 27 Jun, 2015. Universiti Kebangsaan Malaysia berkata 13 pelajar yang menyertai protes haram membantah bekalan air yang putus di kampus menyerahkan satu memorandum kepada Ahli Parlimen Serdang Dr Ong Kian Ming ketika protes berjalan. – Gambar fail The Malaysian Insider


Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dijangka memanggil 13 mahasiswanya menghadap jawatankuasa disiplin kerana melakukan bantahan terhadap masalah gangguan bekalan air di kampus tiga bulan lalu.


Dalam sepucuk surat bertarikh 15 Jun, universiti itu mendakwa pelajar-pelajar tersebut menyertai "protes haram" pada 27 Mac, membantah bekalan air yang putus di beberapa kolej kediaman di universiti tersebut.


Universiti itu juga berkata, pelajar tersebut menyerahkan satu memorandum kepada Ahli Parlimen Serdang Dr Ong Kian Ming ketika protes itu.

Ong ialah anggota DAP dan UKM termasuk dalam kawasan Parlimennya.

UKM juga mendakwa, 13 pelajar itu menyertai sebuah forum dua hari sebelumnya bagi membincangkan isu bekalan air dan masalah WiFi dihadapi universiti itu.

Ong dalam satu kenyataan hari ini berkata, sebagai seorang wakil rakyat, menjadi tugas dan tanggungjawabnya mendengar masalah dihadapi pelajar.

Beliau dimaklumkan yang pelajar tersebut meminta UKM menganjurkan sebuah taklimat melibatkan syarikat konsesi air Syabas, pengurusan universiti dan wakil pelajar bagi memberi penerangan lanjut berhubung sebab bekalan air terputus dan mencari penyelesaiannya.

Ong berkata beliau menulis surat kepada naib canselor UKM pada 16 April memohon satu perjumpaan diadakan bagi membincangkan cara menyelesaikan bersama masalah air di UKM yang menurut pelajar berlaku sejak 10 tahun lalu.

Bagaimanapun, hingga hari ini, Ong berkata beliau masih belum menerima sebarang jawapan dari pihak universiti.

"Sikap sebegini menggambarkan masalah yang lebih besar yang kita hadapi – iaitu keengganan UKM terlibat dalam satu perbincangan yang terbuka dan telus dengan semua pihak yang berkepentingan, berhubung satu isu penting yang mempunyai impak serius ke atas kesejahteraan pelajar.

"Daripada menghukum mereka, pihak berkuasa UKM seharusnya bekerja bersama pelajar dan pihak berkepentingan lain seperti Syabas, ahli Dewan Undangan Negeri dan ahli Parlimen, pihak berkuasa tempatan dan kerajaan negeri bagi menyelesaikan masalah," kata Ong.

Portal berita Rakyat Post melaporkan Mahasiswa Tuntut Air (MATA) mengadakan protes duduk di pejabat Canselor UKM pada 27 Mac, susulan bekalan air terputus selama dua minggu melibatkan beberapa bahagian di universiti itu.

Katanya, antara yang terjejas ialah Fakulti Sains dan Teknologi, Fakulti Ekonomi dan lima kolej kediaman dalam kawasan kampus.

1 ulasan:

Kisah Sukses berkata...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH ATAS BANTUAN AKI,RUSLAN KARNA NOMOR GHOIB/RITUAL YANG AKI, BERIKAN 4D (8301) BENAR BENAR TEMBUS 100% DAN SAYA MEMENANGKAN 230 RIBU RINGGIT ALHAMDULILLAH, SEKARANG SAYA BISA BALIK INDONESIA DAN MEMBELI RUMAH DAN KERETA WALAUPUN SAYA CUMA TKI YANG BEKERJA DI KILANG SELANGOR MALAYSIA, INI ADALAH KISAH NYATA DARI SAYA.JIKA ANDA PENUH KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN SILAH ANDA TELEPON LANGSUNG AKI RUSLAN SALEH DI NOMOR (_+_6_2_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_)KERANA DIA ADALAH SUHU SPIRITUAL TERKENAL DI INDONESIA ATAU KUNJUNGI WEPSITE KLIK DISINI
JADI TEMAN YANG DALAM KESUSAHAN JANGAN PERNAH PUTUS ASAH, KALAU SUDAH WAKTUNYA TUHAN PASTI KASIH JALAN’TERIMAH KASIH..



JIKA ANDA BUTUH ANGKA RITUAL 2D 3D 4D 5D 6D DI JAMIN 100% JEBOL ATAU PUNYA MUSTIKA GHAIB INGIN DIPAKAI MENARIK UANG BILAH BERMINAT HUB KI RUSLAN SALEH DI NMR (_+_6_2_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_) ATAU KUNJUNGI WEPSITE KLIK DISINI