Oleh MAHDZIR IBRAHIM
Dasar dan Hagemoni
Itu yang telah berlaku di Amerika. (rujuk Bahagian 1)
Di Malaysia pemikiran budaya di kalangan masyarakat dibentuk secara halus menerusi agenda Dasar Kebudayaan Kebangsaan 1971.
Oleh kerana dasar ini diterima dan diiktiraf orang politik
ketika itu, maka ia juga menjadi sebahagian daripada kontrak antara
budaya dan politik.
Juga, oleh kerana ketika itu hanya orang Melayu yang
berminat berbincang dan berbahas dalam soal budaya dan kebudayaan
berbanding kaum lain, maka acuan itu dibentuk sedemikian rupa. Bagi saya
ini bukan dosa orang Melayu – ketika itu.
Lanjutan daripadanya, secara dominan idea dan karya yang bercirikan pemikiran Melayu-Islam diiktiraf sebagai identiti Malaysia.
Jika pelukis itu bukan Muslim, maka mereka akan diusahakan
‘menjadi Melayu’ atau menulis, melukis imejan berkaitan apa-apa tentang
Melayu. Ciri ini dijadikan asas untuk mereka menerima bantuan atau
pembelaan daripada kerajaan.
Masalah pada dasar ini bukan hanya pada prinsip sahaja,
tetapi juga hal lain, iaitu penetapan pada bentuk, gaya, kaedah dan
tujuan seni. Dengan kata lain, politikus yang menentukan bentuk-bentuk
budaya dan seni, bukan secara langsung tetapi menerusi dasar-dasar serta
peraturan yang dibuat.
Justeru itu, seni dan kebudayaan menjadi kaku, jumud dan sempit.
Pada masa yang sama, dana, peraturan serta insititusi
ditubuhkan untuk melicinkan lagi proses membina bentuk, gaya, kaedah dan
tujuan seni ini agar selari dengan dasar tersebut.
Dari dana dan institusi ini lahir pemuzik, penulis, pelukis
yang secara langsung atau tidak langsung mempertahankan dan mempromosi
kontrak politik-budaya ini. Maka ada kumpulan pelukis yang
berorientasikan ringgit untuk imej, untuk gaya termasuk prinsip dan
idealisme.
Namun bagi pelukis-pelukis ini, hal-hal seperti kebebasan
yang luas itu hanya berkisar untuk tujuan-tujuan dari kontrak tersebut,
tidak lebih daripada itu.
Dasar budaya dan politik ini melahirkan hegemoni, ibarat cahaya menghasilkan bayang-bayang.
Sampai bila-bila pun artis tidak akan dapat memahami
bayang-bayang hegemoni ini selagi cahaya itu tidak dilihat, dikaji dan
dipersoalkan.
Maka, persoalan atau debat mengenai kebebasan, demokrasi,
ekonomi dan kuasa tidak dapat difahami oleh pelukis. Maka apa yang
dilukis?
Merakam waktu payah
Setiap karya adalah manifestasi zaman. Lelah dan nafas masyarakat dalam sesuatu era dirakam dalam pelbagai bentuk.
Karya-karya yang dihasilkan di zaman Great Depression
merakam ranah sosial pada zaman itu. Sedih, kacau, kepayahan, harapan
dan lain-lain ekspresi mengocak hati, merangsang akal.
Kesannya membekas kepada identiti negaranya dalam pelbagai
bentuk. Paling nyata, negara yang pernah runtuh seperti Afrika Selatan,
Jepun, Jerman bahkan Amerika sendiri, akan bangkit dengan lebih agresif,
kuat dan berjaya.
Siapa tak kenal Amerika, selain daripada kuasa besar
politik dan ekonomi, ia juga adalah pengeksport budaya yang cukup
berpengaruh. Hinggakan kuasa politik terpaksa menggunakan sentimen agama
dan kaum untuk mengekang pengaruhnya.
Kreativiti perlukan cabaran, dan cabaran paling besar ialah
mencabar hegemoni kuasa yang mengekang kebebasan manusia mencipta
identiti bangsanya.
Debat kebudayaan antara Lim Kit Siang dan Dr Naquib Alatas
suatu waktu dahulu adalah berintikan pembinaan negara bangsa. Secara
senyap, debat ini masih terus berjalan mencabar (cahaya) hegemoni budaya
dan kuasa politik.
Kerja mencari makan para artis adalah suatu keperluan yang
tidak boleh dinafikan, tetapi kerja membina rupa bangsa Malaysia adalah
suatu kewajipan yang tidak boleh ditangguhkan.
Mungkin juga ada pelukis yang lurus bendul memahami soalan
saya ini, maka mereka mencari jalan kreatif bagaimana karya mereka dapat
terus terjual dalam keadaan ekonomi yang semakin menghimpit hidup.
Mungkin dikecilkan saiz dan jumlah warnaya, mungkin menggunakan bahan kitar semula dan sebagainya.
Justeru, jika masih kurang faham, maka saya bogelkan soalan
ini dengan lebih jujur berbunyi; ‘Peningkatan kos hidup, adakah artis
akan menjadi lebih kritis dan sedar diri?’.
Mahdzir Ibrahim, ahli DAP yang mendukung seni dan kebudayaan
Tajuk Karya: ”Mission House, Skid Road, Seattle, Wash. 1930.
Watercolor by Ronald Ginther. Property of Washington State Historical Society. All rights reserved.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan