Sabtu, 27 Jun 2009

Kematian dalam lokap, Menteri digesa segerakan inkues

Nyza Ayob


KUALA LUMPUR) - Exco Kerajaan Selangor, Elizabeth Wong mendesak Menteri Dalam Negeri, Dato' Seri Hishamudin Hussein mengadakan inkues segera dan teliti ke atas kes yang melibatkan kematian dalam lokap, Gnanaprakasom Anthony.

Dalam sidang media yang diadakan di lobi Parlimen baru-baru ini, Elizabeth yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Lanjan turut menggesa agar siasatan diadakan ke atas kes tersebut dan semua pegawai yang bertugas pada waktu itu digantung untuk siasatan lanjut.

Turut serta dalam sidang media tersebut ialah Ahli Parlimen Subang, Sivarasa Rasiah serta isteri Gnanaprakasom, M. Manamegala. Terdahulu memorandum agar inkues diadakan, diserahkan kepada Timbalan Menteri Dalam Negeri, Jelaing Mersat.

Dalam pada itu Elizabeth menegaskan beberapa kes kematian dalam lokap masih belum mengadakan inkues lagi seperti kes Kugan yang berlaku pada Januari lalu.

Justeru, beliau turut mendesak kerajaan pusat menubuhkan Suruhanjaya Bebas Siasatan Kematian Lokap Polis, kerana jumlah kematian dalam lokap semakin bertambah dan memalukan.

"Kami di kalangan Ahli Parlimen dan Adun Pakatan Rakyat mendesak kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Bebas Pengaduan dan Salah Laku Polis(IPCMC) dan mahkamah coroner untuk mengatasi masalah ini,"katanya.

Sementara itu, M. Manamegala menceritakan, suaminya didapati mati dalam lokap Balai Polis Bandar Sri Damansara pada 14 Jun lalu pada jam 8.06 pagi. Gnanaprakasom telah ditahan pada 10 Jun di Damansara Damai dan tempoh tahanan dipanjangkan ke 15 Jun 2009.

Beliau mendesak agar inkues segera ke atas kes kematian suaminya kerana tidak berpuas hati dengan keganasan polis terhadap suaminya yang disifatkan tidak munasabah dan kejam.

Jelasnya, suaminya tidak pernah mempunyai masalah kesihatan sebelum meninggal dunia secara mengejut.

"Suami saya ditahan pada 10 Jun. Pada 12 Jun saya dibenarkan berjumpa dengannya. Apabila saya berjumpa dengannya, saya berasa amat terkejut kerana mata kanannya nampak lebam. Dia telah memaklumkan kepada saya dia telah dipukul polis selepas ditahan.

"Pada 14 Jun, kira-kira jam 12.20 tengah hari, saya telah menerima panggilan telefon pihak polis memaklumkan bahawa suami saya telah meninggal dunia dalam lokap polis,"katanya.

Jelasnya lagi, sebelum bedah siasat diadakan, anaknya telah melihat mayat suaminya buat kali kedua. Tambahnya lagi, selain daripda lebam di matanya, beliau mendapati terdapat kesan pukulan di badan suaminya.

Beliau seterusnya menceritakan, selepas bedah siasat dilakukan, beliau diberitahu kematian suaminya disebabkan sakit akibat jangkitan di perut (toxaemia secondart to spontaneou peritonitis).

Beliau turut mempersoalkan tindakan polis yang tidak memberikan rawatan perubatan kepada suaminya yang menyebabkan berlaku kematian. - mks. _

Tiada ulasan: