Rabu, 13 Mei 2015

Ucapan hudud Kit Siang cetus gelisah PAS

MALAYSIAKINI



 
 
 
Tidak pelik apabila pemimpin DAP menolak hudud. Tetapi apabila dia diucapkan atas pentas PAS, masalah berbeza muncul.

Ibarat rumah siap pahat berbunyi, tiga hari selepas ucapan tokoh DAP Lim Kit Siang di Kota Bharu, rungutan mula kedengaran, terutamanya berhubung penganjuran acara itu oleh PAS kawasan.

Program di Padang Perdana asalnya tidak mendapat liputan meluas, tetapi kini mula hangat di media sosial, lebih-lebih lagi menjelang pemilihan parti itu bulan itu.

Beberapa pimpinan PAS yang hadir dalam majlis itu turut terkena tempias, termasuk Ketua Muslimat PAS Siti Zailah Mohd Yusoff yang dihentam kerana dikatakan setuju dengan Lim selepas berkongsi pentas.

Foto acara mula tersebar sehingga Zailah terpaksa tampil menafikan beliau menentang hudud.

Pemimpin lain yang hadir dalam ceramah itu termasuk Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu, Naib Presiden PKR Rafizi Ramli dan Yang Dipertua PAS Kota Bharu Datuk Wan Abdul Rahim Abdullah.

Zailah yang juga MP Rantau Panjang turut menyuarakan rasa sedihnya kerana “fitnah” itu dibuat tanpa mendapatkan penjelasannya dahulu.

Zailah dipanggil naik pentas

Menurutnya, beliau hadir ceramah itu kerana mahu menemani suaminya yang mahu mendengar ceramah Rafizi yang juga anggota parlimen Pandan.

"Kebetulan, ketua penerangan PAS Kota Bharu, Hasimah Abd Rahman melihat saya di padang dan menjemput saya naik ke pentas.

“Saya menolak jemputan itu kerana saya hendak bertemu rakyat dan menemankan suami yang hendak dengar ceramah Rafizi (kiri).

"Pengerusi majlis ketika itu berulang kali memanggil saya naik ke pentas. Hadirin yang saya temui juga berulang kali meminta saya naik ke pentas.

"Kebetulan pula, ada Timbalan Presiden Mohamad Sabu, jadi saya rasa tidak elok jika saya menolak permintaan penganjur.

“Inilah cerita sebenar, bukan Kak Lah saja-saja datang untuk naik ke pentas," beliau dilapor sebagai berkata.

Amar: Patut hormat tuan rumah

Sementara itu, Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah (bawah) pula tampil menyifatkan ucapan Lim yang menurutnya "tidak manis".

“Dia sebagai tetamu sepatutnya menghormati tuan rumah, suasana dan masyarakat di Kelantan,” katanya seperti dilapor Utusan Malaysia hari ini.

Wan Abdul Rahim, yang juga bekas setiausaha politik kepada bekas menteri besar Datuk Nik Aziz Nik Mat dan speaker DUN Kelantan, sebagai penganjur acara enggan mengulas perkara itu.

"Saya tidak mahu komen apa-apa,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini petang ini. 
 
 
 

Tiada ulasan: