Ahad, 17 Mei 2015

Selepas Serang LKS, Pro-UMNO Dalam PAS Serang Ust. Ahmad Awang

KELAB GREENBOC



 
 
Setelah menyerang Penasihat DAP, Lim Kit Siang, yang memberikan ceramahnya di Kota Bharu beberapa hari lepas, kini golongan pro-UMNO di dalam PAS melakukan serangannya ke atas calon Presiden Ustaz Ahmad Awang yang mencabar Haji Abd Hadi Awang.

Berikut disertakan beberapa printscreen terhadap penhinaan golongan pro-UMNO terhadap Ustaz Ahmad Awang, sehingga ada yang menggelarnya "syaitan", "syiah", malah ada seorang Peserujaya PAS Negeri "berharap" agar Ustaz Ahmad Awang tidak mati di dalam "suul-khatimah".


Selain dari itu, keluar pula kenyataan Pengarah Jabatan Pilihanraya Dewan Ulama Pas Kelantan, Mohd Asri Daud berkata, yang menyatakan jawatan Presiden tidak boleh dicabar.

Beliau meletakkan Haji Hadi di "peringkat yang tidak melakukan dosa dengan sengaja", dalam istilah lain - "maksum".
"dalam ilmu Harakah Islamiyyah (HI) terdapat susunan dan tertib anggota yang diambil kira dalam pelantikan kepimpinan tertinggi di mana hanya Ustaz Mursyid yang sewajibnya memegang amanah sebagai khalifah."

Tambahnya, sebagai contoh Syeikh Said Hawwa yang menamakannya dengan Wali Mursyid mempunyai pandangan dan gerak kerjanya diterima di peringkat dunia dan dia turut memimpin HI di peringkat dunia.

“Dari sudut amalan dan rohani pula, dia telah mencapai tahap tidak melakukan dosa dengan sengaja, ternyata muwasofat ini ada pada Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang memimpin Pas sebagai HI di Malaysia ketika ini,”

Serangan ke atas Ustaz Ahmad Awang kemudiannya diteruskan oleh calon Timbalan Presiden, Tuan Ibrahim Tuan Man yang mengkritik tindakan Ustaz Ahmad Awang menerima pencalonan untuk bertanding jawatan Presiden sebagai "seolah-olah melanggar tradisi PAS". Peliknya beliau sendiri sebelum ini "menawarkan diri untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden sebelum menerima sebarang pencalonan lagi". Itu tradisi PASkah? Itu tradisi orang beragamakah?

Apa yang ditulis oleh Mohd Asri Daud dan apa yang dinyatakan oleh Tuan Ibrahim nampaknya telah melampaui Perlembagaan PAS sendiri.

Fasal 25(2) Perlembagaan PAS menyatakan :

Presiden, Timbalan Presiden dan tiga orang Naib Presiden hendaklah dipilih dan dilantik akan dia oleh Muktamar Tahunan PAS pada tiap-tiap dua tahun daripada ahli-ahli PAS atau dengan apa-apa cara jua yang dipersetujui oleh Muktamar Tahunan PAS itu.

Oleh itu tidak sepatutnya timbul sebarang pertikaian dan halangan untuk Ustaz Ahmad Awang bertanding jawatan Presiden.

Jika ada mana-mana pemimpin atau ahli PAS yang mempertikaikan keputusan Ustaz Ahmad Awang menerima pencalonan untuk bertanding jawatan Presiden maka ternyata suara-suara itulah yang bertentangan dengan Perlembagaan PAS dan sepatutnya dikenakan tindakan disiplin..

Nampaknya golongan pro-UMNO dalam PAS terus meroyan apabila seorang yang berstatus "ulama" memwakili golongan progresif tampil menawar diri bertanding jawatan Presiden. Seolah-olah mereka tidak mengakui Ahmad Awang seorang ulama, hanya mereka saja yang layak bergelar ulama.

Golongan pro-UMNO ini juga mendapat sokongan padu dari dua akhbar UMNO yang terkemuka, Utusan Malaysia dan Berita Harian yang turut menyerang dan memfitnah Ustaz Ahmad Awang kononnya dikatakan ada pihak luar yang mendalangi Ustaz Ahmad Awang.



Teringat kita kata-kata Allahyarham TG Fadzil Mohd Noor ynag menyatakan bahawa "apabila musuh menyokong kita, ada sesuatu yang tak kena!".

Tiada ulasan: