Isnin, 11 Mei 2015

Salahkah Rakyat Prihatin Dengan Isu 1MDB Dan TH ?



Oleh Mohammad Agus Yusoff


Bercakap di Milan tentang isu 1MDB, TPM menyatakan beliau buntu untuk menjawab isu ini. Jika TPM pun buntu, apatah lagi rakyat? Benarkah 1MDB ini masalah kepada ekonomi negara? Bagi pembangkang dan masyarakat sivil, mereka mendakwa masalah besar kerana hutangnya pun sudah RM42 bilion.

Bagi kerajaan pula, semuanya dalam kawalan dan tunggulah hasil semakan oleh Jabatan Audit Negara. Jika tunggu berapa lama dan sampai bila? Perlu ada jangka waktunya supaya rakyat tidak gelisah.

*******************
Isu ekonomi negara ini bukan hanya tentang 1MDB, tetapi juga tentang pemberian sekeping tanah oleh THP dari syarikat 1MDB dan juga GST.

Tentang pemberian tanah oleh THP, rakyat tidak marah jika untuk pelaburan yang boleh membawa keuntungan kepada pendeposit.

Rakyat cuma mahu tahu kenapa THP membeli tanah ini dengan harga RM2,880 sekaki persegi dari 1MDB, sedangkan 1MDB mendapat tanah tersebut dengan harga RM60 sekaki sahaja dari kerajaan. Kenapa 1MDB membelinya dengan harga RM4 juta dari kerajaan, THP pula membelinya dari 1MDB dengan harga RM188.5 juta?

THP hanya perlu jawab sahaja pertanyaan ini. Tetapi Alhamdulillah, kelmarin THP telah pun menjawab hal ini dengan menyatakan akan menjual semula tanah ini dengan kentungan RM5 juta.

*********************

Tentang GST, rakyat juga tidak marah jika pelaksanaannya sama seperti yang dijelaskan oleh kerajaan. Kerajaan menyatakan GST tidak akan membebankan rakyat kerana harga keperluan asas tidak naik; GST hanya untuk orang kaya; GST menurunkan cukai SST dari 10+6% kepada hanya 6% sahaja.

Realitinya, apabila dilaksanakan harga barang keperluan naik. Hatta, harga kad prabayar yang dijanjikan tidak naik pun dikenakan GST. Kerajaan berjanji akan menyelesaikan masalah kad prabayar ini dengan Telco, tetapi sampai sekarang belum ada lagi pengumuman mengenai penyelesaiannya.

Apabila harga keperluan meningkat, rakyat marah dan menuntut penjelasan. Apabila rakyat mengeluh, keluarlah kenyataan rakyat tidak berterima kasih; pembangkang mengambil kesempatan dan lainnya. Isu rakyat telah ditukar menjadi isu politik kepartian. Mengapa sampai begitu?

Di akhir analisis, saya dapati rakyat mengeluh kerana mereka tidak mendapat jawapan kepada isu yang timbul, tetapi alasan semata. Susah sangatkah untuk memberi jawapan yang boleh meyakinkan rakyat?

Melihat kembali, saya fikir wajar kita turut merenung kebuntuan TPM.

Tiada ulasan: