Selasa, 19 Mei 2015

Apa Orang Bugis Suka Buruk Siku?

shahbudindotcom



Kalau dilihat gelagat Perdana Menteri, Najib Razak sejak kebelakangan ini, nampak sangat beliau sedang gelabah, panik dan cuba berbuat apa saja untuk menyelamatkan kedudukannya.

Makin hari, kerusi Perdana Menteri yang didudukinya jelas semakin bergoyang.

Setelah berbangga mendapat sokongan daripada MT UMNO, Ketua-Ketua Bahagian, Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri yang secara asasnya itulah tunjang sokongan dalam parti, beliau kini dengan rendah diri menemui orang pencen dan veteran pula.

Pada Sabtu lalu, beliau bertemu dengan Mubarak Selangor di Kelang manakala semalam pula dengan Veteran UMNO di PWTC, Kuala Lumpur.

Mubarak adalah persatuan yang dianggotai oleh bekas wakil rakyat sementara veteran UMNO pula dinggotai oleh bekas pimpinan UMNO bahagian-bahagian di seluruh negara.

Agaknya jika selepas ini bekas calon yang kalah bertanding pelbagai jawatan di peringkat bahagian atau mereka yang pernah jadi calon dalam pilihanraya tetapi tewas,  jika ingin bertemu dan menyatakan sokongan pun, pastilah Najib turut menerimanya dengan tangan terbuka.

Dalam beberapa pertemuan itu, selain memperlekeh Tun Mahathir yang berjaya menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun kerana dibantu oleh sistem pemilihan berdasarkan undi bonus dan kouta, Najib juga mengungkit sokongannya kepada bekas Perdana Menteri itu selama ini, terutamanya dalam pemilihan 1987 dahulu.

Dengan mengungkit itu, Najib secara sedar ingin memberitahu bahawa jika tanpa sokongannya, Tun Mahathir tidak mungkin mampu kekal berkuasa selama 22 tahun. Dalam masa yang sama, beliau juga ingin memberitahu, "dulu aku sokong kau, sekarang kau sokonglah aku pulak".

Dalam budaya Melayu, perbuatan mengungkit ini dipanggil "buruk siku" dan ia dianggap perbuatan yang tidak baik. Selalunya hanya orang terdesak dan sudah kehabisan modal untuk berhujah saja yang suka melakukan perbuatan ungkit-mengungkit ini.

Jasa yang lepas biarlah orang lain mengenang, bukan kita memberitahu agar dikenang. 

Hari ini pula, Najib mengungkit pula tentang pemberian BR1M kepada orang-orang miskin yang diperkenalkannnya sejak enam tahun lalu. Kepada orang-orang miskin ini Najib meluahkan rasa sedihnya kerana mereka banyak bersungut mengenai GST tetapi senyap ketika menerima wang tunai BR1M itu.

"Kita perkenalkan GST dengan tujuan menambahkan BR1M umpamanya sebanyak RM300, malangnya bila dah dapat duit ramai yang senyap. Sebaliknya kalau barang naik sikit, timbul rungutan," katanya lagi.

Aduh...apa sudah jadi dengan Najib sejak kebelakangan ini? Ungkit sana, ungkit sini...akan datang pula mungkin entah apa-apa akan diungkitnya lagi!

Kalau pun terdesak untuk mendapatkan sokongan rakyat, apakah perbuatan yang baik jika mengungkit-ungkit segala pemberian kepada rakyat, apatah lagi jika melibatkan orang miskin dan berpendapatan rendah.

Bukankah memang tanggungjawab kerajaan memberi perkhidmatan kepada rakyat? Apakah berdosa rakyat bersuara dan meluahkan perasaan mereka?

Kalau terjumpa orang Bugis sehari dua ini, nanti saya tanyakan soalan - apa ini memang perangai orang Bugis atau hanya Najib satu-satunya Bugis yang ada sifat buruk siku ini?

1 ulasan:

Unknown berkata...

cempedak boleh jadi nangka, mau tidaknya buktinya memang ada baka cempedak dikawinkan ngan baka nangka maka jadilah cenagka. Perkataan terbitan baru kari ini ialah Banana Muntri asal dari perkataan perdana menteri.Bila raut wajah seseorang dirundung ngan pelbagai masaalah dan tekanan maka rupa transformasipun mengambil alih menjadi banana muntri dan khayalan mesyuarat kerajaan langit ayah pin pun mula menjelma dengan diguna jet baru (terpakai)negara yang dibeli seminggu sebelum tarikh keramat Gagau Sampai Teloq bermula bagi mengadakan mesyuarat kerajaan ngan dignitary negara luar,itupun selepas agung diberi