Rabu, 18 Mac 2015

'Ada bukan Islam kata hudud boleh cegah jenayah'

MALAYSIAKINI


 


Sejumlah orang bukan Islam di Kelantan tidak ragu dengan pelaksanaan hudud di negeri itu, walaupun ada tanggapan bahawa masyarakat itu menolak undang-undang jenayah Islam tersebut.
                                              
Beberapa penduduk bukan Islam yang ditemui di Kampung Tebing Tinggi, Kampung Sabak dan Kampung Pulau Gajah di Kota Bharu berkata pelaksanaan undang-undang jenayah syariah itu tepat pada masanya dan akan menjadi pengajaran kepada penjenayah supaya "bertaubat".

"Melaksanakan hukum hudud adalah satu perkara yang baik, ia akan mengajar penjenayah menyesali tindakan mereka," kata Chua Guan Hong (kanan), 77, sambil tersenyum.

"Undang-undang (sivil) sekarang biasa sahaja (tidak begitu berkesan)."

Bagi suri rumah Teng Kiok Pin, 43, jika hudud dilaksanakan untuk mencegah jenayah, beliau menyokongnnya.

"Saya tidak ada masalah (hudud dilaksanakan). Jika ia baik untuk orang Melayu, maka orang Cina tidak mempunyai masalah dengan itu," katanya.

Apabila ditanya sama ada masanya sesuai untuk undang-undang Islam itu dilaksanakan, Teng mengangguk bersetuju, dengan memetik kadar jenayah semasa.

Katanya, dia tidak mendapat penjelasan lanjut mengenai hudud, tetapi mengakui dia jarang berada di rumah dan mungkin terlepas penerangan oleh badan-badan berkaitan.

Kerajaan Kelantan dijadual membentangkan pindaan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II 1993 di sidang Dewan Undangan Negeri hari ini.

Pekerja Kasino di Genting, Peck Kien Shen ( kiri) , 25, tidak mempunyai semua butiran mengenainya tetapi menerima pelaksanaan hudud di Kelantan.

"Saya menerimanya, terutama jika ia boleh mengurangkan kadar jenayah," katanya.

Wanta Naichun (kanan), 52, juga agak samar tentang apa sebenarnya hudud kerana pihak berkuasa tidak menjelaskan kepada beliau tetapi percaya ia adalah untuk kebaikan masyarakat.

Ibu kepada empat orang anak itu, di mana anak ketiganya beragama Islam, berkata beliau juga biasa mendengar ceramah mengenai Islam pada waktu malam.

Tiada ulasan: