MALAYSIAKINI
Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) mengesyorkan supaya mahkamah
syariah mempertimbang untuk mengambil kira keterangan orang bukan Islam
dalam kes-kes perebutan hak penjagaan anak di antara bekas pasangan yang
salah seorangnya memeluk Islam.
Presidennya, Amidi Abdul Manan berkata syor itu adalah antara perkara
yang boleh dilakukan dalam kerangka besar untuk menyusun semula
pentadbiran mahkamah Malaysia di antara mahkamah sivil dan syariah.
Beliau berkata demikian sewaktu mengulas kemelut penjagaan anak di
antara S Deepa dan bekas suaminya, Izwan Abdullah yang kini memeluk
Islam.
Dalam kes itu mahkamah syariah memberikan hak penjagaan dua orang anak
mereka kepada Izwan sementara mahkamah sivil pula memberikan hak
penjagaan kepada Deepa.
"Satu tindakan yang perlu diambil oleh kerajaan adalah menyusun semula
pentadbiran mahkamah Malaysia di antara sivil dan syariah.
"Perkara 121(A) Perlembagaan Persekutuan menetapkan yang mahkamah sivil
tidak boleh mencampuri keputusan mahkamah syariah," katanya.
Sementara satu lagi masalah, tambahnya, adalah apabila bukan Islam tidak boleh dibicarakan di mahkamah syariah.
Menurutnya, penyusunan semula badan kehakiman dengan berasaskan semangat
Perlembagaan itu boleh dimulakan Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia
bersama menteri undang-undang dan pakar undang-undang.
"Mereka ini mempunyai kepakaran dalam kedua-dua undang-undang ini.
Mereka ini perlu sama-sama berbincang dengan Datuk Nancy Shukri,"
katanya.
Mengulas dua cadangan sebelum ini yang berpendapat anak bukan Islam
boleh dijaga ibu atau bapa bukan Islam selagi keperluan agamanya
dipenuhi,
Amidi berpendapat perkara tersebut agak rumit untuk dilaksanakan buat masa ini.
"Perkara ini kalau dilaksanakan, tak ada sesiapa yang dapat memastikan perkara ini dapat disempurnakan," katanya.
Sementara itu, Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) Abdullah Zaik
berpendapat hak penjagaan perlu diberikan kepada penjaga yang beragama
Islam dalam kes-kes demikian "demi menjaga agama anak".
"Anak yang salah satu ibu-bapanya telah memeluk Islam, dia perlu bersama-sama mana-mana ibu atau bapa yang sudah memeluk Islam.
"Ia tak timbul soal kehilangan hak (ibu atau bapa bukan Islam ke atas
anak) kerana hubungan ibu atau bapa ke atas anak itu tidak pernah putus
walaupun memeluk Islam.
"Islam masih lagi menganggap ibu atau bapa yang bukan Islam itu seorang ibu atau bapa (yang sah)," katanya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan