Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Ir. Kamarulzaman Zainal berkata, penggantungan itu melibatkan operasi tren elektrik (ETS), KTM Antarabandar, KTM Komuter dan Skypark Link.
“Operasi komuter pada hari minggu pula akan dikurangkan kepada 138 perkhidmatan berbanding 167 sehari.
“Untuk tren Shuttle Tebrau, yang beroperasi di antara Stesen Johor Bahru Sentral, Johor Bahru dan Stesen Woodlands, Singapura pula, dikurangkan kepada lapan perkhidmatan sehari, berbanding 31 sebelum ini,” katanya, dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini, hari ini.
Turut dikurangkan perkhidmatan tren Skypark Link di antara Stesen Kuala Lumpur Sentral dan Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, Subang kepada lapan larian sehari, berbanding 32 perkhidmatan ketika ini.
Kamarulzaman menambah, pengurangan itu dilakukan bagi mengoptimumkan operasi tren sejajar dengan arahan semasa kerajaan sepanjang tempoh perintah kawalan bagi mengurangkan pergerakan rentas negeri.
“Ia turut mengambilkira faktor pengurangan jumlah penumpang yang mendadak ekoran bertambahnya kes-kes penyebaran wabak CoVid-19,” katanya, sambil menambah, operasi semua tren itu akan dikaji dari semasa ke semasa, bergantung kepada keperluan dan arahan terkini kerajaan.
Sementara itu, Kamarulzaman berkata, para penumpang juga boleh membuat pindaan tarikh perjalanan atau pembatalan tiket di kaunter atau menerusi laman sesawang www.ktmb.com.my.
Orang ramai digesa mendapatkan maklumat semasa operasi tren menerusi laman sesawang tersebut atau hubungi Pusat Panggilan KTMB di 0322671200. – MalaysiaGazette
Tiada ulasan:
Catat Ulasan