Sabtu, 28 Mac 2020

Heroin Ant Man minta maaf perkecil Covid-19

MALAYSIAKINI
 
Malaysiakini
 
 
Pelakon Ant Man, Evangeline Lilly memohon maaf secara terbuka selepas mencetuskan kontroversi kerana enggan mengambil langkah mengasingkan diri atau kuarantin ketika penularan wabak Covid-19.

Evangeline sebelum ini mencetus kontroversi kerana mengumumkan dia dan dua anaknya yang masih kecil tetap akan meneruskan rutin harian seperti biasa walaupun dikenakan perintah berkurung.

"Saya ingin memohon maaf dengan ikhlas kerana sikap tidak peka ditunjukkan terhadap penderitaan dan kebimbangan yang mencengkam dunia disebabkan Covid-19.

"Dunia sedang bergelut untuk mencari penawar bagi menghentikan ancaman ni, dan sikap membisu saya ibarat mesej acuh tak acuh dan bongkak," katanya di Instagram beberapa jam lalu.

Bintang drama bersiri Lost itu malah mendakwa dia sebenarnya kuarantin diri sejak 18 Mac lalu.

Pada 16 Mac lalu, Evangeline, 40, mengundang perhatian umum apabila dia memperkecilkan wabak pandemik Covid-19 sebagai demam selesema atau mungkin langkah politik.

Bagaimanapun, Evangeline mendakwa dia dan keluarganya sudah mempraktikkan penjarakan sosial sejak 18 Mac lalu.

"Dua hari kemudian (selepas memuat naik kenyataan kontroversi), pandangan saya berubah.

"Walaupun terdapat keraguan terhadap kesan sosio ekonomi dan politik daripada tindakan ni, tolong ambil maklum bahawa saya jalankan juga tanggungjawab untuk memutuskan rantai wabak, amalkan penjarakan sosial dengan duduk di rumah bersama keluarga," katanya.

Pelakon Marvel itu juga menjelaskan bahawa dia tidak berniat untuk melukakan perasaan sesiapa yang terjejas akibat wabak tersebut melalui hantarannya yang kontroversi.

"Apabila saya menulis kenyataan itu 10 hari lalu, saya ingat dapat menenangkan diri ketika berdepan situasi panik.

"Namun, akhirnya sekarang sedar saya cuma menambah ketakutan diri sendiri dalam situasi yang sememangnya sudah traumatik," katanya.

Sepertimana orang lain yang bergelut dengan kesan Covid-19, Evangeline berkata, dia juga berasa bimbang terhadap komuniti yang bergantung hidup pada perniagaan atau pendapatan kecil.

"Saya berasa sedih kerana kita kehilangan nyawa yang berterusan, dan petugas perubatan perlu mengambil risiko untuk merawat mereka yang dijangkiti.

"Saya juga cuba ikut saranan bagaimana untuk membantu pada waktu-waktu ini," katanya.

Tiada ulasan: