Isnin, 1 Julai 2019

Mujahid! Minta maaf @ berundur

tyrazalhe 

 

Uyghur: Adakah kenyataan menteri agama pendirian rasmi Putrajaya?

BANGI – Ahli Parlimen Kuala Nerus, Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali hari ini menyelar kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mujahid Yusuf Rawa berhubung lawatannya ke Xinjiang, China baru-baru ini.

Beliau yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat kesal terhadap kenyataan menteri agama Malaysia itu kerana memperlihatkan sokongan beliau kepada dasar penindasan umat Islam di Xinjiang.

Merujuk kenyataan yang disiarkan Mujahid di Facebooknya Rabu lalu, Khairuddin berkata, beliau merasakan Mujahid tidak meneliti berita sebenar nasib umat Islam Uyghur, atau hanya menyuarakan pendirian rasmi kerajaan Malaysia sesuai dengan kedudukannya sebagai menteri.

“Amat tidak patut sekali beliau menunjukkan sokongan kepada China dalam isu yang sedang mendapat perhatian oleh pelbagai negara serta agensi dan pertubuhan sehingga ke peringkat antarabangsa yang sedang berusaha memberikan tekanan kepada China bagi menamatkan krisis kemanusiaan di negara itu,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Justeru, beliau menggesa Wisma Putra segera menjelaskan sama ada kenyataan Mujahid itu mewakili pendirian dan dasar rasmi kerajaan dalam hubungan antarabangsa atau ia bersifat peribadi.

“Jika ia adalah kenyataan peribadi beliau, maka amat wajar Kabinet mengeluarkan notis tunjuk sebab kepada menteri itu dan beliau mesti segera memohon maaf kepada rakyat Malaysia atau meletakkan jawatan,” katanya.

Kenyataan Mujahid yang mengatakan beliau dibawa melawat pusat latihan dan vokasional bagi masyarakat Uyghur – istilah yang digunakan Beijing bagi menempatkan ribuan orang Islam yang mengkritik dasar China di Xinjiang – seolah-olah hidup dengan harmoni tanpa ditindas, mencetuskan kritikan pengguna media sosial.

Bahkan, beliau turut teruk dikecam netizen apabila dalam ucapannya menyifatkan laporan mengenai penindasan umat Islam di China sebagai ‘berita palsu’.


Tiada ulasan: