Rabu, 31 Julai 2019

Tidak boleh tukar PM seperti tukat kasut - Hadi Awang

MALAYSIAKINI

   
Peralihan jawatan perdana menteri tidak boleh dibuat secara tergesa-gesa kerana proses itu bukan semudah mahu menukar kasut, kata Presiden PAS Abdul Hadi Awang.

Mengulangi komitmennya memberi dukungan penuh kepada Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri sehingga akhir penggal, Abdul Hadi berkata perdana menteri hanya perlu digantikan sebaik sahaja tempohnya "matang" dan keadaan negara stabil.

Beliau dilaporkan berkata bahawa Mahathir harus diberikan peluang untuk menyelesaikan tugas-tugasnya.

“Kalau belum tempoh matang macam mana nak tukar? Tak kan nak tukar (perdana menteri) tengah jalan? Jadi Perdana Menteri bukan macam pakai kasut yang sekejap-sekejap boleh ditukar, biar sampai betul-betul stabil.

“Beliau (Dr Mahathir) ada pengalaman dan merupakan perdana menteri yang paling lama, jadi bagi peluang kepadanya selagi beliau mampu melaksanakan tugas itu,” katanya yang dipetik oleh portal Utusan Online semalam.

Abdul Hadi sebelum ini dilaporkan berkata, Dr Mahathir tidak wajar dipaksa melepaskan jawatan sebagai perdana menteri kerana beliau telah memimpin PH pada pilihan raya lalu dan dipilih majoriti rakyat.

Di samping itu, beliau juga pernah menyatakan bahawa Dr Mahathir tidak sepatutnya meletakkan jawatan jika hanya mahu memberi laluan kepada Presiden PKR, Anwar Ibrahim untuk mengambil alih jawatan tersebut.

Tiada ulasan: