Sabtu, 6 Januari 2018

Mohamed Azmin layak dicalon PM PAKATAN, berjaya tadbir Selangor

OLEH HAFIZAN TAIB

 


PETALING JAYA: Dato’ Menteri Besar Selangor, Dato’ Seri Mohamed Azmin Ali, dilihat antara calon layak diangkat sebagai Perdana Menteri sekiranya Pakatan Harapan (PAKATAN) mengambilalih pentadibran negara pada pilihan raya umum ke 14 (PRU14) nanti.

Pandangan itu diutarakan peguam, Harris Idaham dalam Forum Anak Muda: Siapa Perdana Menteri Pilihan Millennial? yang menjelaskan Mohamed Azmin berjaya dengan cemerlang menerajui Kerajaan Selangor.

Katanya, kepimpinannya juga jelas mementingkan dan mengambil kira kebajikan semua golongan rakyat termasuk tidak meminggirkan golongan muda yang memerlukan pembelaan sewajarnya.

“Bagi Mohamed Azmin, saya merasa Selangor adalah pentas ‘rehearsal’ terbaik untuk seorang yang mahu dicalon Perdana Menteri.

“Selangor sebuah negeri besar berbanding negeri lain dan kajian Institut Darul Ehsan (IDE) juga menunjukkan popularitinya melebih 60 peratus,” katanya.

Beliau berkata, Insiatif Peduli Rakyat (IPR) dilaksanakan Kerajaan Selangor turut memberi penekanan kepada golongan muda melalui beberapa skim seperti Peduli Siswa dan Iktisas.

“Ia adalah gambaran terhadap daya kepimpinannya yang memahami keperluan dan membela masa depan golongan muda,” katanya.

Forum Anak Muda: Siapa Perdana Menteri Pilihan Millennial? di MalaysiaKini, di sini, semalam, turut menampilkan panelis, Amir Abd Hadi dari Demi Malaysia, Azira Aziz (aktivis), Adrian Lim (Bebas Anwar) dan Mandeep Karpal (aktivis).

Ia dimoderatorkan Muhammad Kamil Abdul Munim.

Tiada ulasan: