Isnin, 29 April 2013

Pesta Buku Tak patut diadakan di Kompleks Umno lagi!


 

Oleh FB Ahmad Lutfi Othman   

Sememangnya semalammemang memenatkan, selepas kempen promosi Harakah, Bangkit dan Inikalilah! bermula stesen keretapi Sg Buloh ke Kuala Lumpur, seterusnya mengedarkannya di sekitar Sogo dan Jalan Tunku Abdul Rahman, pada sebelah petangnya... saya ke ...majlis bedah buku Kemilau Publika, di PWTC, yang turut membabitkan buku saya "PENCURI PILIH ANJING", bersama Pak Subky Abd Latiff dan Dr Muhaimin Sulam.


Belum sempat selesai acara, ada arahan daripada pihak pengurusan Pesta Buku (Kementerian Pelajaran atau pihak PWTC atau Umno) minta diberhentikan majlis bedah buku itu segera. Apabila moderator Baharuddin Ali Masrom seperti melewat-lewatkan untuk melaksanakan arahan itu, seorang petugas naik ke atas pentas utama dan cuba memberhentikan diskusi serta-merta.

Saya cuba mengingatkan, apalah sangat yang sensitifnya dalam penjelasan saya kepada audien di Pesta Buku di PWTC tadi sehingga pihak pengurusan mengarahkan majlis bedah buku itu berhenti .... Buku-buku yang diulas pengarang masing-masing tidaklah mengancam keselamatan negara, 'kan? Pencuri Pilih Anjing, Propagandis Zamn dan Aku Melayu di Kota Inggeris ....

Satu isu yang patut ditimbulkan sekarang:

MULAI TAHUN DEPAN PESTA BUKU TIDAK PATUT DIADAKAN DI KOMPLEKS UMNO LAGI

 kempen promosi Harakah, Bangkit dan Inikalilah!




Tiada ulasan: