Emas lebih murah di Lebuh Penang Sebuah kedai yang menjual emas di Lebuh Campbell.



GEORGETOWN - Emas 916 dijual dengan harga berlainan di kedai emas di Pulau Pinang iaitu antara RM135 hingga RM170 segram, namun tinjauan Sinar Harian mendapati emas paling murah boleh didapati di kedai sepanjang Lebuh Penang.

Seorang pengusaha kedai emas di Lebuh Penang yang ditemui, Yuva Balan Sivasamy, 59, berkata, kualiti emas 916 adalah sama dijual di mana-mana kedai emas di Pulau Pinang kerana pengilangnya juga adalah sama.

Begitu pun, apa yang berbeza adalah margin keuntungan yang ditetapkan setiap peniaga.

Dia yang mengusahakan VKN Jewellers & MD Sdn Bhd, berkata walaupun keuntungan minimum diperoleh, pihaknya memberi keutamaan kepada kepuasan pelanggan.

“Inilah antara strategi perniagaan yang digunakan selama lebih 20 tahun bagi menarik pelanggan yang tetap untuk sepanjang masa walaupun harga emas turun atau naik.

“Bagi kaum India, nilai emas dilihat dari aspek kebudayaan dan keagamaan. Apa sahaja festival atau perayaan, emas adalah barangan keperluan untuk dibeli. Permintaan sepanjang masa membuatkan peniaga emas di Lebuh Penang tiada keperluan untuk menjual barangan kemas pada harga tinggi,” katanya kepada Sinar Harian.

[ ARTIKEL BERKAITAN: Emas murah di Kuala Pilah ]

Ketika ditanya sama ada kadar upah boleh mempengaruhi harga emas, Yuva Balan berkata, peniaga tidak boleh mengenakan kadar upah sewenang-wenang ataupun lebih 50 peratus daripada harga emas yang dijual untuk barangan kemas direka dalam bentuk yang biasa.

“Kadar upah bergantung kepada reka bentuk barangan kemas dan berat emas yang dibeli tetapi kos upah tidak akan melebihi 50 peratus daripada harga emas kecuali ia adalah barangan kemas yang mempunyai reka bentuk eksklusif,” katanya.

Katanya, harga emas secara purata untuk tempoh dua tahun ini memang dijual pada harga murah berbanding sebelumnya.

“Sebagai peniaga, emas yang dibeli pada harga tinggi dahulu terpaksa dijual pada harga pasaran, namun dengan pelanggan sepanjang masa, kos itu dapat diatasi,” katanya.