Isnin, 21 Julai 2014

Usaha ganti Khalid Ibrahim tidak mudah - Aidit Ghazali

Oleh Nur Shakira Buang
 
 
Post Pic

 
 
KOTA DAMANSARA: Usaha untuk menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor tidak semudah dengan hanya mendapatkan konsensus daripada parti kompenan Pakatan Rakyat, kata Timbalan Presiden JATI, Datuk Aidit Ghazali.
 
Malah, Aidit berkata isu menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim tidak akan berjaya jika gerakan itu hanya dilihat daripada perspektif 'pertimbangan politik' semata-mata. 
 
Ini kerana, pada akhirnya Pakatan Rakyat perlukan perkenan Sultan Sultan Selangor untuk tujuan itu, ujar Aidit.
 
"Saya rasa isu siapa yang jadi MB Selangor ini ialah satu isu yang tak boleh semata-mata dilihat dalam lingkungan pertimbangan politik sebab ada banyak lagi faktor-faktor lain. Antara yang terpenting siapa yang Tuanku Sultan perkenan," katanya dalam temubual eksklusif bersama Antarapos.
 
"Soal mereka gagal menadapat konsensus, walaupun mendapatkan konsensus itu bukan beerti bahawa mereka sudah berjaya untuk memajukan mana-mana pihak lain untuk menggantikan Khalid. Balik kepada Tuanku Sultan mesti dapat kepastikan, betulke majoriti dikalangan ADUN dalam DUN nak kepada sekian-sekian orang untuk menjadi MB," katanya.
 
Tambahnya, ia tidak setakat itu sahaja calon yang dikemukakan juga haruslah memenuhi kretiria-kretiria yang wujud dalam Undang-undang Tubuh Kerajaan dan Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Selangor.
 
"Itu pun bila dapat calon nak kena semak pada kretiria-kretiria yang wujud dalam Undang-undang Tubuh Selangor.Perkara-perkara yang akan menyusahkan mereka ini puak-puak dikalangan pemimpin PR ini mereka sengaja saja nak melepaskan pandang atau pun nak sembunyikan,"ujar.
 
Katanya lagi, jika benar Pakatan Rakyat sudah benar-benar sepakat mahu menggantikan Khalid pihaknya perlu membuat usul undi tak percaya.
 
Bagaimanapun Aidit berkata beliau yakin Pakatan Rakyat tidak akan berbuat demikian ekoran gagasan itu gemar membuat sesuatu mengikut jalan belakang.
 
"Ia tidak semudah itu dan kalau betul katakan PR tidak mahu pada Khalid sebagai MB ikutlah prosuder untuk membuat undi tidak percaya tetapi mengapa mereka tidak buat ikut undi tidak percaya sebab mereka juga sedar bahawa BN melalui Umno ada 12 ADUN disitu. Jadi mereka akan cuba nak cari jalan belakang supaya nak menyingkirkan Khalid.
 
Gerakan mahu menjatuhkan Khalid bukan lagi rahsia. Beberapa pemimpin PKR sebelum ini lantang menuntut agar ADUN Pelabuhan Klang itu digantikan sementelah beliau terlalu kerap membelakangkan parti dalam pengurusan negeri.
 
Kedudukan Khalid semakin goyah apabila beberapa pemimpin PAS dan DAP kini secara terang-terangan menolak beliau.
 
Namun, menurut Aidit apa yang berlaku kini hanyalah kedangkalan-kedangkalan yang merugikan gagasan itu sendiri.
 
"Jadi, ini adalah kedangkalan-kedangkalan yang kini merugikan diri mereka sendiri," jelasnya.
 
"Tapi orang macam saya dan ramai lagi kita memang mahir dengan undang-undang tubuh dan enakman jadi kita tahu dimana yang wujud kelompangan-kelompangan yang dipihak PR sengaja tidak mahu mengakui wujud sebagai penghalang kepada agenda mereka," katanya.
 
Sehubungan itu, beliau mahu Pakatan Rakyat tidak mensia-siakan peluang kedua yang diamanahkan rakyat dalam mengurus tadbir negeri ini dengan sebaik mungkin sekali gus membuktikan bahawa mereka lebih baik daripada kerajaan sebelum ini seperti yang diuar-uarkan.
 

Tiada ulasan: