Khamis, 31 Julai 2014

SPAN bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kualiti air

Oleh Nur Shakira Buang

 
Post Pic



PETALING JAYA: Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kualiti air yang dibekalkan kepada pengguna di seluruh negara.
 
Malah, menurut Pengarah Komunikasi, Gabungan Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd. Yusof Abdul Rahman SPAN akan segera menghentikan penyaluran bekalan air kepada penguna jika mendapati ianya tidak selamat. 
 
"Proses bekalan air sekarang ini apabila sampai di peringkat rawatan kepada pembahagian adalah dibawah bidang kuasa SPAN maksudnya di situ bidang kerajaan negeri adalah di peringkat air mentah maksudnya bila dia sampai ke kitaran seterusnya adalah di bawah SPAN.
 
“Jadi, SPAN lah yang sebenarnya memastikan bekalan air yang akan sampai kapad pengguna itu adalah selamat dan sekiranya SPAN mendapati air yang dibekalkan itu tidak selamat untuk pengguna maka mereka perlu menghentikan penggunaan air tersebut," katanya dalam temubual bersama Antarapos.
 
Oleh itu, Yusof berkata penglibatan SPAN amat penting dalam hal ini sekali gus meminta badan tersebut meneliti perkara tersebut dari segi kajian kerana perkhidmatan mereka selepas itu demi kepentingan pengguna.  
 
"Sebab itu pengilabatan SPAN ini amat penting kerana katakanlah mendapati bahawa air lombong itu tidak selamat dan mereka juga perlu terlibat dari segi kajian kerana perkhidmatan mereka adalah selepas itu. Kalaulah air mentah itu dah tak selamat maka sudah pasti air yang akan sampai kepada pengguna itu pun tak selamat," tegasnya.
 
"Jadi, sebab itu kita minta supaya SPAN dapat melihat dan meneliti perkara ini demi untuk kepentingan pengguna," katanya.
 
Katanya, ini kerana SPAN merupakan satu agensi yang diamanahkan untuk memastikan bekalan air yang sampai kepada pengguna adalah secara berterusan dan selamat.  
 
"Memang timbul kerisauan daripada pengguna bahawa kita bimbang air lombong yang digunakan mungkin mengandungi bahan berbahaya yang bila sampai kepada pengguna ia akan menimbulkan kesan-kesan sampingan.
 
"Jadi, peranan ini yang bagi saya yang perlu dimainkan oleh SPAN agar perkara-perkara ini tak berlaku," tambahnya. 
 
Kerajaan negeri Selangor pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim sebelum ini dikritik banyak pihak kerana dikatakan sedang dalam perbincangan untuk menggunakan air lombong bagi menampung permintaan air bersih di negeri itu.
 
Bagaimanapun, tiada keputusan muktamad bersabit isu itu, sehingga kini.

Tiada ulasan: