Selasa, 29 Julai 2014

PAS Diminta Patuh Pandangan Dua Pemimpin

RAKYATNEWS


alt


 
KUALA LUMPUR - Ahli Pas diminta patuh dengan pandangan dua pemimpin tertinggi parti itu yang mempertahankan kedudukan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor.

Pemangku Timbalan Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Dr. Mahfodz Mohamad berkata, sebagai ahli, mereka perlu menyokong pendirian Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang selaku orang nombor satu parti itu yang turut mendapat sokongan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

"Kita masih ada nakhoda dan perlu mengikutnya, jika tidak kita akan sesat. Kalau semua mahu menjadi nakhoda, maka tidak betullah.Sebagai ahli parti, kita kena patuh dengan dua pandangan pemimpin utama Pas ini yang dibuat selepas penelitian terperinci mengenai isu berkenaan," katanya yang dipetik Utusan Malaysia.

Abdul Hadi sebelum ini mempertahankan Abdul Khalid untuk terus memegang jawatan tersebut memandangkan beliau tidak pernah khianat dalam menjalankan amanah kepada rakyat.

Nik Abdul Aziz kemudian menyatakan sokongan terhadap pendirian Abdul Hadi dengan menyifatkan parti itu perlu meletakkan keutamaan ketaatan kepadanya walaupun terdapat perbezaan pendapat dalam kalangan pimpinan parti itu berhubung polemik yang sedang melanda pentadbiran Abdul Khalid.

Menurut Mahfodz, pendirian Abdul Hadi yang mempertahankan Abdul Khalid untuk kekal sebagai Menteri Besar Selangor bukan keputusan baharu tetapi sudah ditetapkan oleh parti itu ketika Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang pada Mac lalu.

Kata beliau, dalam keputusan yang disepakati bersama itu, isu Menteri Besar Selangor tidak berbangkit tetapi menumpukan kepada soal calon yang diserahkan kepada PKR untuk membuat keputusan manakala Pas sebagai rakan dalam pakatan pembangkang akan membantu mengikut keperluan.

"Pandangan Abdul Hadi adalah tepat sebab ia bukan keputusan baharu. Pas sudah mengatakan bahawa PRK DUN Kajang tidak ada kena mengena dengan jawatan Menteri Besar Selangor.

"PKR sewajarnya tidak tergesa-gesa untuk mencalonkan Wan Azizah kerana Abdul Khalid sudah membayangkan mahu berkhidmat di jawatan berkenaan sehingga penggalnya berakhir pada 2018 sahaja," katanya.

Tiada ulasan: