Rabu, 14 Disember 2016

Peluang BN Selangor pada tuah Donald Trump

 
Oleh SUBKY LATIF


Umno Selangor mungkin boleh meletakkan harapan lebih besar dari PRU13 dengan formula satu pembangkang yang dirasakan hampir mustahil.  UMNO boleh memasang harapan peluang berkuasa semula di Selangor bertambah sedap.
 
Tetapi saya tanya pandangan awam pemerhati politik di Selangor. Andaian mereka peluang itu ada kiranya mengemukakan seorang pemimpin yang dapat diterima oleh semua.
   
Apakah Tan Sri Noh Omar tdak boleh jadi pemimpin itu? Dia adalah orang yang paling banyak mendapat publisiti di Selangor mengalahkan Menteri Besar Datuk Seri Azmin Ali dan lain-lain pemimpin politik di Selangor.
    
Reaksinya ialah ‘orang Umno pun tak suka Noh.’
    
Apakah  tidak ada tokoh Umno yang lain?
    
Setakat ini belum nampak dan belum ada yang ditonjolkan.
    
Andaian itu boleh jadi betul dan boleh jadi juga idak betul. Tetapi Umno mestilah sensitif dengan pandangan seperti itu bagi menjamin ia tidak terlepas peluang yang dikira baik dari tahun 2013 atau lebih baik dari semua masa sejak tahun 2008.
   
Umno tindak menindakkan risiko atas politik Noh yang penuh masa mendekati semua orang dan semua budaya. Dia bukan saja berpakaian Orng Asli semasa bersama Orang Asli dan berbudaya Maharaja India bila mendekati masyarakat India. Cuma tak sama dengan Maharaja itu dia tiada tanda di dahi.
    
Apa yang lemahnya pada Noh Omar? Ikut media dia seolah-olah popular.
    
Dia tidak macam PM Najib dan Datuk Seri Hishammuddin Hussein, pijak semut pun tak mati.  Imej dan wataknya seolah-oleh menyamai si Donald Trump. Kasar, bengis, cakap pun tak berkira sangat.
   
Siapa yang sangka Doland Trump boleh mengalahkan Hillary Clinton bagi menjadi Presdien Amerika? Kebanyakan pemimpin kanan Republikan mengira dia tidak layak jadi Presiden Amerika. Hatta Presiden George Bush diberita keluar juga mengundi tetapi merosakkan kertas undinya.
    
Sedunia orang meramalkan Hillarylah pemenangnya. Tetapi calon yang tidak popular, kasar, celupar, rasis dan cengis itu yang menang. Nyonya Clinton yang tiada apa yang mati dipijaknya menjadi pilihan majoriti. Calon yang macam Noh itu yang menang di Amerika.
   
Sehingga ini dan hingga PRU14 nanti peluang Umno Selangor untuk kembali berkuasa, bergantung pada tuah seperti si Trump itu.
   
Pengamatan para pemerhati di Selangor hanya akan meleset kalau si Noh sama tuah dan  nasibnya dengan si Donald Trump.
   
Bagi menyedapkan hati Umno dan penyokong Noh, boleh berdoa dan meletakkan keyakinan Noh akan senasib dengan Donald Trump.
  
Populariti, lemah lembut, digemari oleh banyak orang belum tentu menjadi jaminan kemenangan. Di jalan-jalan di Selangor masa ini yang menaik banyak orang ialah yang macam Dato Jamal baju merah. Orang keras itu yang orang suka. Yang tidak keras ditakuti jadi orang lembut.
   
Jika ikut semangat Umno pimpinan Najib, pilihannya ialah yang wasatiyah, yang sederhana, tidak keras dan tidak lembik.
   
Jika pandangan pemerhati itu mencerminkan politik di Selangor, yang berasa lapang ia pembangkang, antara Pakatan dan grup ketiga. -

Tiada ulasan: