shahbudindotcom
Menteri
di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab terhadap agama Islam,
Jamil Khir Baharom berkata, tidak timbul soal kerajaan tidak telus dalam
perbelanjaan projek Landasan Keretapi Pantai Timur atau ECRL apabila
terdapat perbezaan jumlah kos sebanyak RM9 bilion berkaitan dengannya.
Ini
kerana, katanya, jumlah kos RM44 bilion (sebenarnya RM46 bilion) yang
dinyatakan oleh syarikat China itu tidak termasuk kos tanah yang diambil
bagi pembinaan projek tersebut.
"Memang RM55 bilion yang ditandatangani, China pula beritahu RM44 bilion (sebenarnya RM46 bilion) untuk menyediakan ECRL.
"Dalam
hal ini ramai yang persoalkan ke mana perginya RM9 bilion lagi. RM44
bilion (sebenarnya RM46 bilion) sebab nak siapkan keretapi dengan jalan,
soal pengambilan tanah yang hendak dibuat, China tak bayar.
"Sebab
itu jumlahnya berbeza," kata Jamil Khir lagi ketika berucap merasmikan
Mesyuarat Agung Tahunan Pertubuhan Kelab Alumni UMNO Luar Negara kali ke
15 di Kuala Lumpur.
Dalam beberapa kenyataan oleh Najib mengenai ECRL sebelum ini, beliau juga menyebut kosnya ialah RM55 bilion.
Pertikaian
mengenai kos sebenar projek itu hanya muncul apabila laman web CCCC,
syarikat China yang dianugerahkan projek itu menyebut jumlah kos yang
ditandatangani oleh mereka dengan kerajaan Malaysia ialah RM46 bilion.
Menjelaskan
kekeliruan itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang
bertanggungjawab kepada Unit Perancang Ekonomi atau EPU, Abdul Rahman
Dahlan pada 9 November lalu mengatakan peningkatan kos sebanyak RM9
bilion itu kerana pertambahan jarak sejauh 88 kilometer daripada
perancangan asal.
Menurut
beliau, kerajaan pada mulanya hanya merancang laluan dari Tumpat ke
Gombak sejauh 600 kilometer dengan kos lebih kurang RM46 bilion.
Kemudian,
tambahnya, kerajaan memutuskan untuk meneruskan laluan sehingga ke
Pelabuan Kelang supaya barangan boleh dihantar terus ke Pantai Timur.
"Pertambahan
kos RM9 bilion itu adalah adalah kerana pembinaan landasan tambahan
sejauh 88 kilometer lagi yang termasuk juga jambatan dan terowong
sepanjang 50 kilometer," jelas Abdul Rahman yang pernah menggelar
dirinya sebagai Menteri Ekonomi.
Namun hari ini, Jamil Khir selaku Menteri Agama nampaknya berbeza hujah mengenai kos RM9 bilion bagi pembinaan ECRL itu.
Beliau
mengatakan ia disebabkan kos pengambilan tanah, manakala Abdul Rahman
Dahlan pula mengatakan ia disebabkan pertambahan jarak dan pembinaan
landasan baru.
Mana satu yang betul dan boleh dipakai?
Apa yang dikata oleh Menteri Agama atau apa yang dijelaskan oleh Menteri Ekonomi?
Bagaimana sesama menteri boleh berbeza fakta dalam satu projek yang sama?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan