Sabtu, 21 Mac 2015

SPR harap lebih 70% undi esok di PRK Chempaka

ANTARAPOS.COM



Post Pic
 
 
 
 
KELANTAN: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berharap lebih 70% daripada 20,390 pengundi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Chempaka akan keluar menunaikan tanggungjawab mereka esok.
 
Timbalan Pengerusinya Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah berkata tidak ada sebab untuk tidak keluar mengundi memandangkan keadaan cuaca sekarang adalah baik ditambah dengan jaminan keselamatan daripada pasukan keselamatan.
 
"Kami harap keadaan cuaca pada esok adalah baik seperti hari ini, sekali gus memberi ruang yang selesa kepada pengundi untuk menunaikan tanggungjawab mereka," katanya kepada pemberita selepas meninjau persiapan terakhir SPR di Pusat Penjumlahan Undi di Dewan Bitara Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) Pengkalan Chepa hari ini.
 
Hadir sama Setiausaha SPR Datuk Abdul Ghani Salleh dan Pengarah SPR Kelantan Mohamad Mahmud.
 
Mohd Hashim berkata seramai 403 petugas yang dilantik SPR diberi taklimat tentang persiapan dan semakan keperluan untuk hari pengundian esok.
 
Mengulas peratusan rendah pengundi awal menunaikan tanggungjawab pada Rabu lepas, beliau berkata SPR akan menjalankan kajian menyeluruh dan menambah baik sistem sedia ada jika perlu.
 
"Saya tidak boleh nak buat kesimpulan kerana kami masih mengkaji masalah berkenaan. Saya yakin Pengerusi SPR (Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof) akan buat kenyataan kepada media (berhubung masalah berkenaan) selepas ini.
 
"Sudah pasti kami akan buat pembaharuan dan tambah baik terhadap sistem sedia ada dan jika perlu koordinasi dengan mana-mana pihak, kami akan lakukan," kata Mohd Hashim. 
 
Rabu lepas, sejumlah 35.40% atau 530 orang daripada 1,497 pengundi awal daripada kalangan anggota tentera dan pasangan mereka menunaikan tanggungjawab mereka dan tidak mencapai 70% yang disasarkan SPR.
 
PRK DUN Chempaka diadakan berikutan kematian penyandangnya bekas Menteri Besar Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat akibat kanser prostat pada 12 Februari lepas.
 
Ia menyaksikan pertandingan 5 penjuru antara calon PAS dan 4 calon Bebas.
 
PAS diwakili Ketua Urusan Ulama PAS DUN Chempaka Ahmad Fathan Mahmood@Mahamad, 42, manakala calon Bebas terdiri daripada bekas pensyarah Izat Bukhary Ismail Bukhary, 48, bekas Naib Presiden Perkasa Kelantan Sharif Mahmood, 59, Yang Dipertua Pertubuhan Keturunan Paduka Raja Cik Siti Wan Kembang Fadzillah Hussin, 55, dan pesara Kementerian Kesihatan Aslah Mamat, 64.
 
 

Tiada ulasan: