Khamis, 26 Mac 2015

Putrajaya enggan dedah kos, penumpang jet peribadi kerajaan di Indianapolis

OLEH MD IZWAN


Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim tidak menafikan pesawat 9M-NAA tersebut digunakan, tetapi tidak mendedahkan kos penerbangan yang terbabit dan siapa penumpang di dalamnya. – Gambar fail The Malaysian Insider, 26 Mac, 2015.Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim tidak menafikan pesawat 9M-NAA tersebut digunakan, tetapi tidak mendedahkan kos penerbangan yang terbabit dan siapa penumpang di dalamnya. – Gambar fail The Malaysian Insider. 



Putrajaya enggan mendedahkan kos dan individu yang menggunakan jet peribadi milik kerajaan yang didakwa berada di Indianapolis tahun lepas, walaupun pembangkang mendakwa pesawat tersebut digunakan isteri perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Dalam satu jawapan bertulis, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim tidak menafikan pesawat 9M-NAA tersebut digunakan, tetapi tidak mendedahkan kos penerbangan yang terbabit dan siapa penumpang di dalamnya.

"Penumpang-penumpang yang menaiki pesawat eksekutif kerajaan 9M-NAA pada tempoh tersebut merupakan mereka yang berkelayakan untuk menaikinya.


"Kos penerbangan yang digunakan sepanjang tempoh tersebut tidak melebihi kelayakan Perdana Menteri," katanya menjawab soalan dari ahli Parlimen DAP Taiping Nga Kor Ming. Nga bertanya siapakah individu yang berada dalam jet tersebut sepanjang 25 Disember 2014 hingga 1 Januari 2015.

Isu jet 9M-NAA berkenaan sebelum ini menimbulkan persoalan apabila menurut semakan perjalanan di laman www.flightradar24.com, ia berada di Indianapolis selama 6 hari itu sebelum berlepas ke Los Angeles, New York, London, Dubai dan destinasi terakhir, Bangkok.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada 25 Disember 2014 dilaporkan berada di Hawaii.

Beliau pulang dua hari kemudian kerana negara pada waktu itu dilanda banjir besar, tetapi  tidak dengan pesawatnya, sehinggalah dilaporkan ia digunakan oleh individu lain.

Tiada ulasan: