Selasa, 30 Disember 2014

MERCY Buka Klinik Bergerak di Kuala Krai

RAKYATNEWS


 


KUALA LUMPUR  - Mercy Malaysia membuka klinik bergerak di Kg Bedal dan Pejabat Tanah Kuala Krai untuk membantu lebih 1,500 mangsa banjir di kawasan itu.

Badan kemanusiaan yang menggerakkan doktor, jururawat dan pakar psikologi serta sukarelawannya ke pantai timur sejak 18 Disember lalu itu turut mengagihkan bantuan makanan, minuman dan kit kebersihan kepada mangsa banjir di Kelantan, Perak dan Terengganu.

Dalam kenyataannya kepada BH hari ini, Mercy Malaysia juga memaklumkan menghantar 7,000 liter bekalan diesel ke Kelantan.

Daripada jumlah itu, 6,600 liter diesel dihantar sukarelawannya ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian dengan baki selebihnya dihantar ke Machang.

"Bekalan diesel ini untuk ringankan beban mangsa banjir dengan dibekalkan kepada bot-bot untuk hantar bantuan berikutan akses jalan yang sukar," menurut Mercy Malaysia.

Bencana banjir di pantai timur, Perak, Johor dan Selangor setakat ini menyebabkan lebih 240,000 menjadi mangsa, termasuk hilang tempat tinggal.

Di Pasir Mas, Kelantan, Mercy Malaysia menyalurkan 144 botol minyak masak, 1,000 kampit beras 1kg, 1,000 pek gula, 500 pek mi segera dan 3,000 tin sardin.

Sukarelawan NGO itu akan terus memantau keadaan di negeri terbabit untuk membantu ringankan beban mangsa banjir.

Tiada ulasan: