Isnin, 22 Mei 2017

Pakatan Harapan Menyokong Perarakan LGBTIQ

Suara Kebenaran




Usaha sebuah Universiti swasta di Selangor untuk mengadakan perarakan kesaksamaan jantina, LGBTIQ pada 6-8 Jun ini, telah mendapat sokongan sepenuhnya dari Pakatan Harapan.

Sekalipun difahamkan perarakan itu sudah dibatalkan tapi perkara tersebut hanya bersifat sementara. Menurut jurucakap University Tylor dimana perarakan itu akan diadakan, acara ini akan tetap diteruskan seperti mana dijadualkan setelah beberapa isu berkaitan dengannya selesai.

Pembatalan ini menurut jurucakap tersebut adalah bagi menyelesaikan beberapa isu berkaitan sensitiviti masyarakat Islam di kawasan sekitar walaupun pada hakikatnya perarakan ini tidak langsung berkaitan dengan penganut agama tersebut.  Isu tersebut bagaimanapun  hampir selesai hasil campur tangan pemimpin masyarakat setempat dari Amanah dan PKR yang telah mengadakan beberapa siri perjumpaan  dengan masyarakat di kawasan sekitar.

Respon yang diterima setakat ini adalah baik dan masyarakat Islam di sekitar University Tylor mampu menerima penganjuran majlis tersebut walaupun ia diadakan pada bulan puasa kerana ia jelas tidak menjejaskan mereka dalam apa keadaan sekalipun.

Sebagai parti yang menyokong hak kesaksamaan jantina di negara ini, adalah tidak betul kalau Pakatan Harapan tidak menyokong acara tersebut.  Pakatan Harapan perlu menyokong acara ini dalam apa keadaan sekalipun.

Tiada ulasan: