Ahad, 7 Mei 2017

Kos hidup makin tinggi bakal hakis undi BN



Kenaikan harga adalah faktor utama mendorong pengundi bandar dan bukan Melayu untuk menjauhi gabungan yang diketuai Umno sejak 2 pilihan raya umum lalu.


naik-taraf-hidup-bn-undi


KUALA LUMPUR: Seramai 1.6 juta penjawat awam Malaysia sudah lama menjadi salah satu bank undi paling boleh dipercayai oleh parti pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, tetapi sementara mahu menghadapi pilihan raya umum, beliau berhadapan dengan risiko kos sara hidup melambung tinggi boleh menghakis sokongan itu.

Harga meningkat secara mendadak sejak Malaysia mengurangkan subsidi kerajaan dan melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan untuk menutup lompong sumber pendapatan negara yang berpunca daripada kemerosotan pendapatan minyak dan gas, dan pekerja-pekerja kerajaan peringkat bawah mendakwa mereka kini merasai keperitan hidup.

“Isteri saya peroleh pendapatan sampingan dengan melakukan kerja-kerja bebas. Tetapi kami tidak boleh simpan,” kata Mohd Nizam, 28, yang menyokong parti Najib, Umno masa-masa lalu tetapi, seperti sebahagian kakitangan awam yang bercakap kepada Reuters, tidak mahu mengatakan sama ada dia berbuat demikian lagi atau tidak.

“Saya tidak tahu bagaimana kami akan menguruskan jika kami ada anak,” kata Nizam, yang menunggang motosikal untuk bekerja setiap hari di pusat pentadbiran Putrajaya, di mana dia memperoleh RM3,000 sebulan sebagai seorang kerani kerajaan.

Kenaikan harga adalah faktor utama mendorong pengundi bandar dan bukan Melayu untuk menjauhi gabungan yang diketuai Umno sejak 2 pilihan raya umum lalu.

Tetapi Umno berpegang kepada pengundi-pengundi Melayu Islam di kawasan-kawasan luar bandar dan undi kakitangan awam – kebanyakan daripada mereka adalah kaum Melayu kerana dasar diskriminasi positif sejak beberapa dekad lalu yang memberi mereka keutamaan dalam pasaran kerja sektor kerajaan.

Mandat semasa hanya akan berakhir tahun depan. Bagaimanapun selepas berhadapan dengan skandal membabitkan 1MDB, Najib dijangka mengambil kesempatan daripada keadaan kucar-kacir dalam barisan pembangkang dan mengadakan pilihan raya umum tahun ini.

Penganalisis meramal Najib akan menang, tetapi beliau hanya ada sedikit ruang untuk bergerak.

Pada tahun 2013, Barisan Nasional (BN) yang diterajui Umno hilang undi popular tetapi memenangi kebanyakan kerusi Parlimen dan jika majoriti terhakis kali ini, Najib bakal menghadapi cabaran kepimpinan dalaman.

Rizalman Mokhtar, pemimpin akar umbi dengan Umno berkata, beliau bimbang penjawat awam, yang membentuk kira-kira 15% daripada keseluruhan pengundi, boleh berubah terhadap parti itu jika tiada apa-apa dilakukan mengenai kos sara hidup yang meningkat.

“Kita perlu menangani isu ini atau ia akan memberi impak besar kepada sokongan kepada kita,” katanya.

Inflasi tahunan Malaysia mencecah paras tertinggi dalam 8 tahun lalu iaitu sebanyak 5.1% pada bulan Mac lepas, antara yang paling cepat di rantau Asia Tenggara dan jauh mengatasi Singapura, Indonesia, Filipina dan Thailand.

Pertumbuhan gaji sektor swasta dijangka purata 5.7% di antara tahun 2013 dan 2017, berdasarkan data Persekutuan Majikan-majikan Malaysia.

Tetapi pertumbuhan gaji sektor awam adalah antara 2% dan 3% dalam tempoh yang sama, menurut Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuecpacs).

Presiden Cuepacs, Datuk Azih Muda berkata, penjawat awam berhadapan dengan masalah banyak berhutang bagi menghadapi masalah kos hidup yang semakin meningkat, sehingga lebih 60,000 bakal hadapi risiko muflis.

“Ini adalah kesan langsung daripada kenaikan kos sara hidup. Kakitangan awam akhirnya mengambil banyak hutang dan ini adalah tidak mapan dan mereka tidak dapat menguruskan kewangan mereka,” Azih kepada Reuters.

Adib Zalkapli, seorang penganalisis firma perunding risiko politik Vriens & Partners bersetuju isu kos sara hidup menjadi ancaman ke atas komponen teras sokongan kepada Umno.

“Mereka yang paling teruk dihimpit adalah kakitangan awam rendah yang bekerja dan tinggal di bandar-bandar utama seperti Kuala Lumpur atau Pulau Pinang,” kata Adib, sambil menambah, penjawat awam mempunyai kurang fleksibiliti untuk mengambil kerja sambilan.

Bulan lepas, Najib memberi jaminan mengurus kos sara hidup akan tetap menjadi keutamaan kerajaannya, dengan berhujah Malaysia masih kekal antara negara paling rendah kos di rantau ini.

“Kami telah mengambil banyak tindakan untuk meringankan beban rakyat yang berkaitan dengan kos sara hidup yang meningkat,” kata pemimpin berusia 63 tahun ini.

Kerajaan menambah bayaran untuk isi rumah miskin, melaksanakan langkah-langkah bagi mengawal harga dan menyediakan perumahan yang mampu dimiliki dan penjagaan kesihatan, kata Najib.

Cengkaman lemah?

Langkah mengurangkan subsidi bahan api, yang diperlukan untuk mencegah ancaman penurunan penarafan selepas kemenangan tipis Najib pada 2013, juga telah menjejaskan sentimen awam.

Bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, bekas mentor yang kini menjadi saingan Najib berpendapat, kenaikan berterusan kos hidup akan membawa faktor penolakan yang diperlukan untuk menamatkan cengkaman tanpa kalah Umno hampir 60 tahun.

“Kos yang tinggi hidup, anak-anak mereka tidak boleh mendapatkan biasiswa, pengangguran adalah sangat tinggi.

“Ramai orang merasa betapa miskinnya mereka pada hari ini,” kata veteran politik berusia 92 tahun ini dalam satu temu bual dengan Reuters.

Dr Mahathir melancarkan sebuah parti politik baharu tahun lepas, dan berganding dengan bekas musuh beliau, Datuk Seri Anwar Ibrahim, pemimpin pembangkang de facto yang berkarisma, dalam kempen untuk menggulingkan Najib.

Anwar masih dalam penjara menjalani hukuman kes liwat berkata, beliau ditahan kerana motif politik. Bagaimanapun semasa ketiadaannya persengketaan menjejaskan pakatan pembangkang.

Dengan penentangnya lebih pecah belah berbanding pilihan raya umum lalu, sumber-sumber kerajaan berkata, Najib sedang menimbangkan untuk memanggil pilihan raya mengejut dalam suku ketiga tahun ini.

Ibrahim Suffian, pengarah eksekutif firma pendapat umum bebas Merdeka Center berkata, bukannya tanpa risiko jika pembangkang boleh membawa langkah mereka bersama.

“Jika pembangkang mampu untuk bersetuju dengan 1 pakatan dan mengurangkan pertandingan pelbagai penjuru, kita boleh lihat beberapa negeri akan bertukar tangan dan penurunan ketara dalam kerusi BN di Parlimen,” kata beliau.

Tiada ulasan: