Khamis, 18 Jun 2015

Hutang dijamin kerajaan cecah RM172 bilion

MALAYSIAKINI


 


Hutang kerajaan dijamin pada akhir tahun 2014 berjumlah RM172 bilion, atau 14.7 peratus daripada keluaran dalam negeri kasar (KDNK), kata kementerian kewangan.

“Jumlah jaminan yang telah diberikan oleh kerajaan sehingga akhir 2014 adalah sebanyak RM172.0 bilion atau 14.7 peratus daripada KDNK.

“Jaminan tersebut diberikan terutamanya kepada entiti awam yang melaksanakan projek-projek infrastruktur DanaInfra dan Prasarana yang terlibat dalam infrastruktur dan operasi pengangkutan awam.

“Kerajaan Persekutuan dari masa ke masa memberi jaminan kepada badan berkanun dan syarikat kerajaan untuk meminjam bagi membiayai projek-projek pembangunan untuk kepentingan rakyat,” katanya.

Menteri kewangan berkata demikian dalam jawapan bertulis kepada MP Indera Mahkota Datuk Fauzi Abdul Rahman.

Fauzi dalam soalannya kepada kementerian itu meminta penjelasan jumlah terkini hutang negara.

Beliau turut meminta sebarang bentuk surat jaminan atau surat sokongan mengenai jumlah hutang itu termasuk nisbah kepada GDP negara. 


1 ulasan:

Unknown berkata...

Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, Adakah anda serius yang memerlukan pinjaman segera, Adakah anda berfikir untuk memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan korporat pinjaman, dan semua jenis pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2%, kami menjamin semua pelanggan berharga kami bahawa mereka akan mendapat semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyuman di wajah mereka.
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi kami sekarang melalui e-mel {} gloryloanfirm@gmail.com

Maklumat peminjam:

Nama Penuh: _______________
Negara: __________________
Jantina: ______________________
Umur: ______________________
Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
Tempoh Pinjaman: ____________
Tujuan pinjaman: _____________
Nombor Telefon: ________
Puan Glory