Ahad, 14 Disember 2014

Siapa yang akhirnya akan ketawa di Parlimen berhubung elaun?




Oleh Ng Kee Seng


Ahli Parlimen Malaysia memang pelik. Ada ketika mereka boleh menonjolkan diri mereka sebagai benar dan minit seterusnya mereka melakukan sebaliknya.

Ini jelas ditunjukkan apabila Ahli Parlimen dari kedua-dua belah pecahan baru-baru ini tanpa segan silu menolak rang undang-undang kerajaan meningkatkan elaun bulanan mereka sebanyak kira-kira RM4,000.

Masih jelas dalam fikiran rakyat Malaysia kemarahan yang ditonjolkan oleh BN dan wakil-wakil pembangkang ketika bekas Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim yang mencadangkan untuk meningkatkan elaun bulanan wakil rakyat.

Mereka mendakwa cadangan Khalid adalah terlalu mempunyai jurang. Baiklah, itulah dibahaskan, bukan? Apa amaun kenaikan adalah curam? Keadilan? Jadi, Khalid kini mestilah orang yang terakhir ketawa!

Kesian rakyat Malaysia. Wakil rakyat mereka jelas membuat keputusan berdasarkan kepentingan mereka sendiri, bukan rakyat atau kepentingan negara.

Dengan menolak (Pindaan) Rang Undang-Undang kerajaan (Saraan) Ahli Parlimen  2014, yang telah dibentangkan untuk bacaan kedua pada 27 Nov, ia bukan sahaja hipokrit tetapi juga satu keputusan yang berbahaya.

Ia menunjukkan semua Ahli Parlimen dari kedua-dua parti pemerintah dan pembangkang boleh bersatu dan membuat permintaan melangit. Siapakah yang boleh menghalang mereka?

Berapa ramai rakyat Malaysia boleh mendapatkan kenaikan di atas RM4,000?

Sudah tentu Ahli Parlimen yang tidak ikhlas ini akan mendakwa yang kos sara hidup telah meningkat dan mereka memerlukan lebih banyak untuk berkhidmat kepada pengundi mereka. Lalu, mengapa menentang sehingga timbul kekecohan terhadap Khalid?

Khalid ketika itu menghadapi krisis politik dengan pelbagai jenis agenda pemimpin dari Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional (BN).

Khalid adalah budak sebat, dengan PKR mahu dia digantikan sebagai MB, dan Pakatan mahu memutuskan siapa yang patut menjadi MB dan, tentu saja dengan BN mahu memusnahkan reputasi politik Pakatan.

Sekarang apa yang berlaku di Parlimen? Tidak ada budak sebat dan semua adalah baik dan bagus dan semua mahu poket mereka penuh.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim membentangkan rang undang-undang untuk bacaan kali kedua untuk meningkatkan elaun bulanan Ahli Parlimen kepada RM11,000 dari RM6,580.59 tetapi Ahli Parlimen menolaknya.

Tetapi Ahli Parlimen dari kedua-dua pihak meminta rang undang-undang itu ditarik balik kerana mereka mahu elaun lebih tinggi daripada jumlah yang dicadangkan.

Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia kemudian meminta rehat 15 minit untuk membuat keputusan mengenai tindakan seterusnya, kerana katanya ia akan menyebabkan rang undang-undang kerajaan ditolak, sambil menambah bahawa ini akan memberi kesan lain.

Apabila persidangan disambung semula selepas rehat, Shahidan berkata bahawa beliau menarik balik rang undang-undang itu, yang akan dibentangkan pada sesi Parlimen akan datang pada bulan Mac.

Dalam rang undang-undang tersebut, gaji Speaker akan meningkat kepada RM20,000 daripada RM14,907.20 dan timbalan speaker dinaikkan kepada RM16,000 daripada RM10,847.65.

Peningkatan ini akan berkuat kuasa dari 1 Jan jika rang undang-undang tersebut diluluskan.

Rang undang-undang itu juga menyediakan perbelanjaan tambahan yang dianggarkan sebanyak RM14.75 juta setiap tahun, dan elaun bulanan untuk ahli-ahli Dewan Negara dinaikkan kepada RM7,000 daripada RM4,112.79.

Maka untuk itu adalah tidak menghairankan sekiranya rakyat Malaysia tidak mengambil pusing kata-kata ahli-ahli politik.

Tiada ulasan: