Rabu, 26 Disember 2012

Pengambilan Guru Bahasa Inggeris (BI) Dari India? Setuju @ Tidak?

Staff Berita Semasa 
 
Guru Bahasa Inggeris India Pengambilan Guru Bahasa Inggeris (BI) Dari India? Setuju @ Tidak?

Kalau sebelum ini kita sudah ada “American Accent”, akan datang kita mungkin akan menerima “Indian Accent” pula.

Teringat kepada pensyarah kalangan kami dahulu apabila sebutan seperti:
  • Yem = M
  • Yex = X
  • Ke-tain = Cation
Terus terang kami katakan, loghat mereka begitu sukar untuk difahami. Lagipun, mereka masih lagi menggunakan sistem tahun 1960an di mana sistem pendidikan konservatif di India lebih kepada budaya budaya menghafal semata-mata. Budaya sebegitu yang hendak kita bawa di Malaysia?

Bagi kami cadangan Datuk Seri Najib bagi pengambilan Guru Bahasa inggeris dari India merupakan penyelesaian jangka masa pendek sahaja. Apakah perlu sehingga kita terpaksa mengimport guru Bahasa Inggeris daripada luar negara untuk mengajar rakyat Malaysia?

Guru Pakar Bahasa Inggeris India Pengambilan Guru Bahasa Inggeris (BI) Dari India? Setuju @ Tidak?

Adakah cadangan pengambilan guru Bahasa inggeris dari India ini sebagai tanda terima kasih bila mana Malaysia berjaya memperolehi projek untuk membina lebuhraya di India?

Guru BI di India Pengambilan Guru Bahasa Inggeris (BI) Dari India? Setuju @ Tidak?

Kadang-kadang tertanya-tanya kami apa sudah jadi dengan hasil  daripada program TESL dan TESOL yang menghantar ramai pelajar Malaysia ke United Kingdom, New Zealand dan US yang telah memakan belanja yang cukup tinggi. Mengapa tidak menggunakan sepnuhnya khidmat mereka sahaja?

Itu belum termasuk lagi lambakan graduan TESL daripada kalangan IPTA & IPTS. Sedangkan, mereka-mereka ini masih lagi tercari-cari kerja. Apakah kita sendiri tidak yakin dengan kemampuan produk tempatan?

Cadangan Berita Semasa : Masalah Guru Bahasa Inggeris di Malaysia

  1. Ada ramai kalangan guru yang tidak keluar daripada daerah masing-masing, yang bagi kami menunjukkan di sini bilangan guru Bahasa Inggeris sudah cukup. Masalahnya….
  2. Masalahnya…..agihan guru bahasa Inggeris tidak seragam antara satu tempat dengan yang lain. Terdapat lebihan guru bahasa Inggeris di bandar (berpindah ikut suami dan lain-lain) berbanding dengan luar bandar. Di luar bandar, terdapat kekurangan guru Bahasa Inggeris, sehingag menyebabkan jadi guru bukan option terpaksa mengajar BI yang mana subjek ini bukan bidang kepakaran mereka.
  3. Kami perhatikan ramai graduan TESL dari universiti swasta tempatan yang diiktiraf kerajaan dengan sijil MQA yang tidak ditarik untuk berbakti. Ramai yang memohon untuk menjadi guru Bahasa Inggeris (BI) tetapi permohonan tidak berjaya. Adakah mereka tidak layak setelah mengikuti kursus selama 3 tahun dan juga menjalani latihan praktikal. Jika mereka tidak layak kenapa & mengapa kerajaan memberikan sijil MQA kepada universiti swasta tersebut? Kenapa tidak diterima mereka ini yang nyatanya layak untuk mengajar dan sedia berbakti.
  4. Karenah birokrasi perlu ditambahbaik
  5. Melatih lebih ramai lagi tenaga pengajar dari dalam negara ini berbanding mengimport dari luar.
  6. Sekarang ini, kerajaan telah mengambil pengajar dari luar, termasuk dari Amerika Syarikat di bawah program Peace Corps, mengapa perlu mengimport tenaga pengajar daripada India pula? Mengapa tidak daripada Filipina contohnya, Australia, New Zealand, Ireland, Scotland. Tetapi mengapa kerajaan mahu mengambil guru Bahasa Inggeris dari India? Ini kerana kos kerajaan mahu mengambil tenaga pengajar dari India kerana gaji mereka jauh lebih murah dibandingkan dengan dari Amerika Syarikat atau Britain. Jadi sekarang ini lebih difikirkan kos atau kualiti?
  7. Kami lebih suka membelanjakan wang untuk menaiktaraf sekolah untuk suasana pembelajaran yang kondusif daripada mengimport tenaga pengajar luar. Kadang-kadang guru pula sekarang ini yang terpaksa berhempas pulas mencari dana.
  8. Adakah Datuk Seri Najib telah membuat perbincangan dengan kalangan para profesor bahasa Inggeris di negara ini bersama Kesatuan dan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) sebelum mengusulkan kepada Perdana Menteri India?
  9. Daripada mengambil guru Bahasa Inggeris daripada India, lebih baik mengambil semula guru-guru pakar bahasa Inggeris  yang telah bersara kerana mereka ini sudah tahu latar belakang sama serta mengetahui kaedah untuk mengajar pelajar Malaysia.
P/S : Jangan jadikan budak-budak sebagai bahan uji kaji lagi dan ini tidak sihat kepada pelajar yang ingin mendapatkan pelajaran bahasa Inggeris daripada orang yang berlainan punca dan latar belakang. Jangan campur adukkan pelbagai tenaga pengajar asing di Malaysia.

PP/S  : Sebenarnya, apabila kita mempunyai usaha sendiri untuk menghasilkan tenaga pengajar yang baik, kita tidak perlu mengimport lagi. Apa respon balas anda pula mengenai cadangan kali ini iaitu pengambila guru Bahasa inggeris dari India? ?

Tiada ulasan: