Isnin, 24 Disember 2012

Kerajaan Selangor Nilai 128 Pangsapuri Untuk Skim CERIA Tahun Depan


ceria iskandar selayang 01

SELAYANG : Hampir 128 pangsapuri kos rendah di seluruh Selangor bakal menerima manfaat Skim Bantuan Baik Pulih Harta Bersama Pangsapuri (Ceria) yang akan dilaksanakan tahun depan.

Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan, Iskandar Abdul Samad berkata, kesemua 128 pangsapuri itu berada di bawah fasa ketiga skim Ceria dan permohonan mereka perlu diluluskan terlebih dahulu.

Jumlah permohonan tersebut adalah penambahan yang ketara daripada fasa sebelumnya di mana 43 pangsapuri dibaikpulih dalam fasa kedua manakala 17 pangsapuri dibaikpulih di dalam fasa pertama.

ceria iskandar selayang 02

Beliau berkata, sehingga kini, sejumlah RM 12 juta telah dibelanjakan bagi menceriakan pangsapuri di Selangor dengan menggunakan peruntukan daripada tabung khas Skim Ceria.

“Saya berharap setelah siap projek ini, penduduk akan dapat menjaga kemudahan yang telah dibaiki dengan sebaik-baiknya.

“Tahun ini sahaja kita telah habis hampir RM 12 juta menggunakan tabung khas.

“Jika tahun depan wang ini sudah habis, makan kita akan tambah semula dan menggunakannya untuk menceriakan kawasan pangsapuri.

“Dalam pada itu, pihak Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS) juga telah menambah tenaga untuk melaksanakan projek Ceria ini.”

Beliau berkata demikian dalam sidang media semasa menghadiri Majlis Penyerahan Sijil Siap Kerja Ceria Fasa Pertama dan Kedua

serta Pelancaran Skim Rondaan Kejiranan Seroja di Pangsapuri Dahlia, Bandar Baru Selayang pagi tadi.
Dalam majlis itu, sebanyak tujuh kawasan pangsapuri di Bandar Baru Selayang dibaik pulih membabitkan kerja-kerja mengecat bangunan, membaiki bumbung, membaiki longkang dan mengganti railing tangga.

ceria iskandar selayang 03

Skim Ceria merupakan satu skim perkongsian kos antara penghuni pangsapuri kos rendah dengan Kerajaan Negeri dalam usaha menceriakan kawasan persekitaran pangsapuri.

Kerajaan Negeri akan bantu membiayai 80 peratus kos kerja dan selebihnya ditanggung penduduk.

Skim ini juga bertujuan menyemai rasa kepunyaan kepada setiap penduduk dalam menjaga dan menjamin harta bersama bagi tempoh masa yang panjang.

Dalam pada itu, Iskandar turut meningatkan penduduk supaya melunaskan bayaran penyelenggaraan di pangsapuri masing-masing supaya kerja baikpulih dapat dilaksanakan dengan cepat.

“Sekiranya penduduk gagal melunaskan bayaran, kita tidak teragak-agak untuk mendakwa mereka di mahkamah. Bagaimanapun, kita akan memberi kelonggaran kepada mereka untuk melunaskannya secara ansuran.”

Setakat ini terdapat 54 kes pembayaran yang tertunggak di mana 34 telah diselesaikan dengan mendapatkan akujanji daripada penduduk untuk membayar secara ansuran.

Manakala 20 masih belum selesai, kata Iskandar.

Tiada ulasan: