Jumaat, 28 Februari 2020

Semua punca ultra kiasu

Oleh Siti Fatimah Ishak

 

Cabar kedudukan Islam, Melayu dan Bumiputera, ekonomi merudum


BANGI – “Terus terang saya katakan, semua pergolakan ini berpunca daripada ultra kiasu.

“Jika ultra kiasu mentadbir negara mengikut acuan Perlembagaan, menjaga hak Islam, Melayu dan Bumiputera, tanpa mengungkit perkara sensitif, menguruskan ekonomi dengan baik, sudah tentu negara ini aman.”

Demikian kata pendakwah bebas, Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah mengulas krisis politik negara yang belum berkesudahan, apabila kerajaan Pakatan Harapan tumbang selepas Tun Dr Mahathir Mohamad meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri.

Beliau percaya PAS dan UMNO tidak akan banyak bising, jika kerajaan Malaysia diuruskan dengan baik seperti yang termaktub dalam Perlembagaan.

“Ini tidak, ultra kiasu dengan kuasa yang ada, dengan sengaja, mencabar kedudukan Islam, Melayu dan Bumiputera, ekonomi terus merudum, hati rakyat mana yang tidak sakit.

“Lepas Tun M umumkan peletakan jawatan, PH mahukan Tun semula menjadi PM. Lepas Tun M dilantik menjadi Perdana Menteri interim, mereka mahukan Anwar Ibrahim pula menjadi PM. Penuh dengan wayang hipokrasi. Hipokrit betul.

“Sebab itulah, saya katakan, kerajaan Malaysia, tanpa menteri-menteri ultra kiasu pun masih boleh berfungsi,” katanya.

Mengulas lanjut, Ridhuan Tee menyindir ketika negara mempunyai menteri, kadangkala mereka menyusahkan, ada yang bukan pakar dalam sesuatu bidang.

Katanya, ada yang apabila keluarkan kenyaatan, sangat lucu dan kelakar, langsung tidak mencerminkan daya intelektual mereka.

“Mana tidaknya apabila ada menteri berkata, negara ini tidak selamat, sebab kapal perang kita tidak boleh mengejar kapal perang negara China. Kelakar tak?

“Ada menteri yang mencadangkan, bagi menambahkan pendapatan petani, maka marilah menoreh di musim hujan atau tanam buluh sementara menunggu sawit berbuah.

“Tidak kurang ada mencadangkan kereta terbang bagi mengelakkan kesesakan, dan macam-macam lagi kata-kata lucu dan meloyakan. Inikah menteri. Lebih baik lantik pengurus, pentadbir dan professional jadi menteri,” katanya sinis.


Tiada ulasan: