Segelintir umat campur adukkan fahaman liberalisme, pluralisme
1. Sedar atau tidak, dalam lafaz takbir raya kita sering diingatkan tentang peristiwa Perang Ahzab. Peristiwa ini termaktub di dalam lafaz:
صَدَقَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَهَزَمَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ
“Allah SWT telah membenarkan janjinya, membantu hambanya, dan mengalahkan pakatan al-Ahzab dengan sendirinya.” (HR Muslim)
2. Menurut al-Imam al-Nawawi, perkataan
Ahzab di dalam lafaz takbir ini merujuk kepada Perang Khandaq atau
dikenali juga dengan Perang Ahzab. Kata al-Nawawi:
والمراد بالأحزاب الذين اجتمعوا يوم الخندق وتحزبوا على رسول الله
“Dan yang dimaksudkan dengan al-Ahzab (di
dalam lafaz ini) adalah mereka yang berpakat di dalam Perang Khandaq
untuk memerangi Rasulullah ﷺ.” (al-Nawawi, Sharh Muslim).
3. Jadi, mengapa Takbir Raya ini mengingatkan kita tentang Perang Ahzab ini?
Perang Ahzab berlaku ketika serangan orang kafir itu datang dari segenap pelusuk untuk menghapuskan perjuangan Islam. Firman Allah SWT:
إِذْ جَاءُوكُم مِّن فَوْقِكُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنكُمْ
“Dan ketika mereka datang dari atas dan bawah kamu.” (al-Ahzab: 10)
4. Bererti Perang Ahzab ini mengingatkan
kepada kita tentang situasi yang sangat genting yang pernah dihadapi
oleh Rasulullahﷺ serta para pejuang Islam. Peringatan ini kekal sehingga
hari ini.
Hari ini, umat Islam ditekan dan di asak
dari atas dan bawah. Tekanan berlaku dalam bentuk fizikal (seperti
peperangan ke atas umat Islam), begitu juga tekanan mental dari aspek
serangan ideologi seperti Liberalisme, pluralisme dan sekularisme.
5. Ketika asakan serta tekanan dikenakan
ke atas kaum Muslim dalam Perang Ahzab, kumpulan munafiq pula datang
menimbulkan keraguan dari dalam. Perkara ini direkodkan oleh Allah SWT
dalam firmannya:
وَإِذْ قَالَتْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ يَا أَهْلَ يَثْرِبَ لا مُقَامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا
Dan juga masa itulah golongan munafiq
antara mereka berkata: “Wahai penduduk Yathrib, tempat ini bukan tempat
bagi kamu (untuk berjuang di sini), oleh itu baliklah”. (al-Ahzab: 13)
6. Ayat ini mengingatkan kita bagaimana
kumpulan munafiq ini datang untuk meragukan kaum muslimin tentang
perjuangan mereka, malah menakutkan muslim tentang ancaman serta risiko
yang bakal dikenakan kepada mereka.
Begitulah juga yang berlaku hari ini,
terdapat kumpulan muslim yang meragukan kefahaman tentang Islam, mereka
mencampur-adukkan fahaman liberalisme dan pluralisme ke dalam pemikiran
muslim.
7. Bukan sahaja takbir ini mengingatkan
kita tentang kesusahan perjuangan Rasulullahﷺ membawa Tauhid, ia juga
adalah ikrar kita untuk memerangi kekufuran sekalipun dibenci oleh orang
kafir. Ia termaktub dalam lafaz:
وَلَا نَعْبُدُ إلَّا اياه مُخْلِصِينَ له الدِّيْنَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ
“dan kami tidak menyembah selain Allah
SWT, dalam keadaan ikhlas dan bagiNya adalah agama (kami patuh ajaran
agama), sekalipun dibenci oleh orang kafir.”
8. Anehnya hari ini, terdapat dikalangan
kita yang lebih menjaga hati si kafir berbanding menjaga hak Allah SWT.
Mereka lebih lunak bersama orang kafir namun bersikap keras terhadap
saudara muslim.
Sedarlah kita bahawa inilah takbir yang
kita ikrarkan setiap hari perayaan. Orang beriman tidak bimbang dibenci
kafir ketika berjuang meletakkan Islam yang tertinggi.
Semoga Allah membimbing kita semua.
*Dr. Ahmad Sanusi Azmi
Oxford Centre for Islamic Studies
Oxford Centre for Islamic Studies
Tiada ulasan:
Catat Ulasan