TIDAK sukar untuk mencari Dr Muhaimin Sulam
jika anda hadir ke program-program PAS.
Berambut panjang serta
berjanggut dan sering pula mengenakan baju kemeja. Namun, tentulah bukan
sekadar luaran – beliau juga pernah menghasilkan buku bertajuk ‘Aku
Melayu di Kota Inggeris’, catatan pengembaraannya ketika melanjutkan
pelajaran Doktor Falsafah di Swansea.
Dalam PAS, beliau memegang jawatan Pengerusi Lajnah Kesenian dan Kebudayaan PAS, selain Ahli Jawatankuasa PAS Pusat.
Nama beliau muncul di tengah-tengah kehangatan pemilihan
dalam Muktamar PAS ke-59 tahun lalu.
Sebagai tulang belakang Karnival
‘PAS for All’ sempena muktamar, beliau menerima kritikan termasuk
ahli-ahli PAS sendiri, serta menjadi peluru Umno menyerang Parti itu.
Semuanya kerana persembahan kumpulan muzik heavy metal yang
dilihat keras pada pandangan mereka. Sehinggakan seorang perwakilan
Kedah membangkitkannya dalam muktamar, mengatakan ia bukan budaya PAS.
Jadi, apakah budaya dan di mana letakknya dalam politik PAS?
Roketkini sempat berbual-bual dengannya Disember lalu, di sebuah restoran masakan Indonesia di Kampung Baru, Kuala Lumpur.
Boleh saudara jelaskan takrifan seni dan hiburan dalam Islam?
Seni
berakar daripada kebudayaan. Maka saya pergi kepada kebudayaan dulu.
Menurut tafsiran Sosiologis Indonesia, Profesor Dr Kuncoro Ningrat,
kebudayaan ada tiga tahap. Pertama, pemikiran atau gagasan, kedua ialah
sistem yang dilahirkan daripadai pemikiran atau gagasan itu, dan ketiga
adalah aktiviti kesenian.
Jadi kesenian ini adalah aktiviti yang diterjemahkan
daripada sistem kehidupan dalam masyarakat, yang dibentuk oleh
kepercayaan, pemikiran, idea dan falsafah – tahap pertama kebudayaan
yang disebut tadi.
Kesenian itu juga sebahagian daripada manifestasi untuk
lahirkan kegembiraan, dan itulah yang disebut sebagai hiburan. Ia adalah
fitrah, sebagai manusia kita perlukan hiburan. Jadi jenis macam mana
yang boleh memberi faedah kepada masyarakat? Hiburan yang berasaskan
kepada sistem kehidupan yang lahir daripada falsafah dan pemikiran itu
sendiri.
Jadi takrifan hiburan yang berdasarkan Islam itu adalah yang berakarkan kepada falsafah Islam-lah?
Ya betul. Jika Islam itu ditafsirkan dengan betul, maknanya
kesenian itu pun akan jadi kesenian Islam, walau pun kita tak
namakannya sebagai ‘Kesenian Islam’ – tapi ia adalah kesenian Islam.
Misalnya sistem pemikiran masyarakat Melayu ada dua
– agama (Islam) dan budaya (Melayu). Bagaimana kedua-duanya
menterjemahkan kesenian?
Apabila Islam datang ke nusantara, ia telah mengubah sistem
pemikiran dan budaya masyarakat pada ketika itu, dan wujudkan tafsiran
baru kepada masyarakat Melayu khususnya. Perkara ini ada disebut
Profesor Syed Muhammad Naquib al-Attas. Contohnya, Islam telah
mempersembahkan satu sistem bahasa Melayu yang kuat, dengan tulisan
jawi, kosa kata – ia sumbangan Islam yang tak dapat dinafikan.
Bahasa ini sebenarnya berhubung rapat dengan akidah, sebab
itu isu kalimah ‘Allah’ ini ada dikaitkan dengan hujah bahasa sendiri.
Zulkifli Mohamad dalam tulisannya menggambarkan, bahawa
tiada pertentangan di antara kebudayaan Melayu dan kebudayaan Islam,
kerana Islam berjaya wujudkan satu budaya baru dalam masyarakat Melayu
di nusantara.
Contohnya dalam sistem politik, kehadiran Islam menukarkan
tanggapan raja sebagai bayangan Tuhan, kepada raja sebagai pemegang
amanah pemerintahan.
Cabang seni yang diminati?
Minat saya lebih kepada kesusasteraan. Ketika zaman saya,
kerajaan beri ruang kepada sastera dalam sistem pendidikan – ada aliran
sastera, berbanding dengan sekarang, di mana sastera tidak diberi ruang
sewajarnya.
Jadi saya adalah generasi yang berkesempatan untuk belajar
sastera dalam pendidikan formal. ada belajar sastera Indonesia dan
Malaysia. Kemudian minat itu dikembangkan ke bidang seni lukis pula.
Faktor utama yang membangkitkan minat saya adalah guru.
Saya ada guru yang hebat, iaitu Cikgu Naimah Ali mengajar sastera dan
Cikgu Zainol yang mengajar seni lukis. Pada masa itu, saya fikir nak
jadi pelukis, nak jadi sasterawan, bukan doktor atau pensyarah. Tambahan
pula, saya fikirkan sasterawan dan pelukis sangat diperlukan pada masa
itu, pada penghujung tahun 80-an.
Kemudian saya cuba menulis, bermula sedikit demi sedikit.
Aktiviti penulisan mempertemukan saya dengan kumpulan-kumpulan kesenian
lain. Saya kembangkan seni, supaya ia tidak berada pada takat yang sama
sahaja. Ruang dihidupkan. Alhamdulillah, kini rakan-rakan meliputi
pelbagai bidang – daripda penulisan, muzik sehingga filem.
Antara tokoh-tokoh yang dikagumi dan memberi pengaruh?
Kalau
seni lukis, (Pablo) Picasso tentunya. Saya pernah melawat galerinya di
Sepanyol. Kemudian, pelukis-pelukis lama yang hebat, antaranya
Micheangelo. Kalau pelukis Malaysia, Latiff Mohidin-lah.
Ketika masih di tingkatan dua, saya pernah menghantar komik
kepada penerbit Gila-gila, Creative Enterprise, tapi tak diterima. Cuma
nak beritahu saya memang minat, walau pun tanpa latar belakang.
Peranan saudara sebagai Pengerusi Lajnah Kesenian dan Kebudayaan PAS?
Lajnah ini baru tiga tahun ditubuhkan, atas kesedaran
bahawa golongan budayawan dan seniman ini adalah segmen yang tertinggal
dalam kerangka politik PAS. Selain itu, ramai juga khalayak ini yang
memang sudah bersama-sama PAS. Maka ada faktor menolak dan menarik.
Peranan utama ialah kita nak adakan sebanyak mungkin
hubungan dengan mereka. Untuk itu, pendekatannya berbeza dengan
golongan-golongan lain. Kita juga terus berusaha untuk mengembangkan
hubungan kita dengan seniman dan budayawan ini.
Kita juga ada ikatan longgar dengan beberapa kumpulan,
antaranya Seniman Paksi Rakyat (Paksi), Kumpulan Kartunis Independen
(KKI) dan Seni untuk Perubahan (Super) yang diketuai Ito (Blues Gang)
serta Kawan Selebriti yang diketuai penyanyi, Aishah.
Lajnah ini turut adakan perjumpaan dengan kerajaan Selangor untuk berbincang soal kebudayaan dan keseniaan di negeri itu.
Saudara juga dahulu mengetuai Jawatankuasa Kebudayaan dalam Dewan Pemuda PAS. Apa yang dibuat ketika itu?
Ketika itu juga, ia masih baru ditubuhkan. Batu tanda
ketika saya pegang jawatankuasa itu adalah Konsert Blues Gang di Taman
Melewar, pada 2004. Ia membuktikan bahawa muzik dan ‘live band’ ini
tiada masalah dalam PAS.
Adakah konsert itu menerima kritikan, seperti mana Karnival Muktamar PAS ke-59 baru-baru ini?
Tidak seperti Karnival Muktamar. Mungkin pada masa itu,
media terutama media sosial belum meluas. Media yang buat liputan ketika
itu cuma Harakah, New Straits Times dan China Press.
Berkenaan hubungan seni hiburan dengan PAS – Dewan
Pemuda PAS dilihat sangat tidak mesra dengan hiburan, protes konsert
misalnya. Ia menjauhkan anak muda dengan PAS sendiri. Komen saudara?
Pada saya, kami dalam Lajnah buat kerja kami. Jika Pemuda
ada idea mereka, nak tentang tu, biar mereka buat. Kami ada prinsip
sendiri. Mungkin ada jurang antara kami dan Pemuda yang perlu kami
sama-sama selesaikan.
Pada anak muda, imej konservatif itu memang sinonim dengan Pemuda PAS.
Itu cabaran kepada kami lah untuk buat penerangan tentang
program-program kesenian ini, pada masa sama terus pergiatkan
penganjuran program itu sendiri.
Kami sememangnya berbincang untuk rapatkan jurang ini. Kami
sudah minta Dewan Ulamak PAS Pusat untuk anjurkan wacana tentang
kebudayaan, dan menjemput tokoh-tokoh yang berkemampuan untuk
membincangkannya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan