Khamis, 27 Februari 2014

Kerajaan dijangka tambah item baru dalam RUU GST – Azan Ismail

Basyar Abkadir
no_gst

KUALA LUMPUR : Pengerusi KEADILAN Terengganu, Azan Ismail menjangkakan, kerajaan akan memasukkan beberapa barangan dan perkhidmatan yang sebelum iin dikecualikan, menjadi item yang dikenakan cukai GST.

“Saya jangkakan kerajaan dalam pembentangan pada persidangan Parlimen akan pinda beberapa perkara tentang GST.

“Kerajaan juga akan pinda balik tentang barangan yang dikenakan GST, untuk masukkan balik beberapa barang dan perkhidmatan yang sebelum ini dikecualikan.

“Ini antara muslihat GST yang bakal dibuat oleh kerajaan Barisan Nasional.

“Kerajaan tidak punya kewangan yang kukuh, masa itu nanti kerajaan akan minta dipercepatkan pelaksanaan GST ini supaya cepat cukai dikutip dari rakyat,” kata Azan kepada Keadilandaily.

Rang Undang-Undang Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) 2014 akan dibentangkan pada mesyuarat pertama, penggal kedua Dewan Rakyat yang bersidang 10 Mac ini.

Menurut Kementerian Kewangan, proses penyediaan draf rang undang-undang itu kini di peringkat akhir dan sedang disemak oleh Peguam Negara.

Azan_GanuDalam pada itu Azan mendedahkan, pelaksanaan GST telah diluluskan pada sesi Parlimen tahun lalu, namun kerajaan membawanya sekali lagi ke Dewan Rakyat bertujuan meminda beberapa perkara lain.

“Kerajaan penuh dengan muslihat bila berdepan dengan rakyat.

“Bila masa pembentangan kali pertama dahulu, GST akan dilaksanakan pada April 2015. Kerajaan bermuslihat, dengan harapan rakyat tidak marah.

“Kerajaan akan bagi seribu satu alasan seperti masanya (pelaksanaan GST) sudah sesuai, rakyat sudah faham mengenai GST ini, ” katanya.

Tiada ulasan: