Isnin, 24 Februari 2014

Taib tak campur tangan urusan Sarawak hanya sandiwara


zulhaida_suboh_amk_sarawak

KEADILAN DAILY

taib-mahmud
KUCHING: Kenyataan Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud tidak akan campur tangan dalam pentadbiran negeri selepas persaraannya hanya sandiwara.

Timbalan Ketua AMK Sarawak, Zulhaidah Suboh berkata, kenyataan oleh Abdul Taib yang hanya akan menasihati penggantinya seperti dilakukan ratu England kepada Perdana Menterinya tidak boleh dipercayai.

“Ini sandiwara. Kita tidak patut percaya. Sudah pasti selepas menjadi Yang di-Pertua Negeri dia akan lakukan apa yang dia mahu.

“Jika sebelum ini semasa jadi Ketua Negeri pun banyak salah guna kuasa dilakukannya, kita risau selepas dilantik menjadi Yang di-Pertuan Negeri ia jadi lebih teruk,” kata Zulhaidah kepada Keadilandaily.

Katanya banyak laporan salahguna kuasa Abdul Taib termasuk skandal perniagaan melibatkan keluarganya selain penindasan dilakukan terhadap penduduk pribumi di Sarawak.

“Dia mahu samakan dirinya dengan ratu England, sedangkan Taib terpalit dengan banyak skandal (rasuah), salah guna kuasa.

“Dia sebenarnya tidak layak pun menjadi Ketua Menteri Sarawak.

“Sebab itu kita tegaskan dia tidak seharusnya dilantik menjadi Yang di-Pertuan Negeri Sarawak ” tegas Zulhaidah.

Abdul Taib memegang jawatan Ketua Menteri Sarawak selama 33 tahun melepaskan jawatannya pada 28 Februari ini bagi membolehkannya dilantik menjadi Yang di-Pertua Negeri bagi menggantikan Tun Abang Muhammad Sallahuddin Abang Barieng yang tamat tempoh perkhidmatannya hujung bulan ini.

Tiada ulasan: