PASPB
Beberapa minggu lalu, pencacai Umno termasuk Suruhanjaya Syarikat
Malaysia (SSM) dan polis menyerbu pejabat Suara Rakyat Malaysia (Suaram)
cuba mencari apa saja bukti bagi menakut-nakutkan NGO tersebut dari
meneruskan pembongkaran skandal komisen kapal selam kelas Scorpene yang
membabitkan perdana menteri Najib Altantuya.
Puas mencari namun nampaknya tiada apa yang dapat menghalang Suaram dari terus membongkar dan mendedahkannya kepada umum.
Tidak lama kemudian, Umno dan Barisan Nasional (BN) mendakwa bahawa
tiada perbicaraan berlangsung di Paris, Perancis seperti yang didakwa
Suaram menerusi satu kenyataan yang dibuat bekas pendakwaraya negara
itu, Yves Charapenel.
Namun, untuk membuktikan bahawa kenyataan Charpenel itu silap, salah
seorang peguam yang berhujah di hadapan dua hakim yang mendengar kes
tersebut pada Mac lalu, Fadiah Nadwa Fikri tampil dengan satu lampiran
faksimili yang dihantar dari Paris.
Fadiah memuat naik gambar lampiran tersebut menerusi akaun Twitter miliknya sebentar tadi (gambar atas).
Faksimili lampiran muka surat dua dari tiga helaian tersebut dihantar
kepada Pengerusi Suaram, Kua Kia Soong itu bertarikh 11 April 2012 dan
dialamatkan kepada peguam Suaram di Paris, William Bourdon yang dihantar
pulang dari KLIA ke Paris pada Julai tahun lalu.
Hakim tribunal Grande de Instance di Paris, Roger le Loire yang menjadi
salah seorang hakim tribunal tersebut mengesahkan bahawa Suaram masih
salah satu pihak yang menuntut dalam perbicaraan tersebut.
Surat tersebut ditulis dalam Bahasa Perancis dan terjemahannya dalam
Bahasa Inggeris dilakukan seorang lagi peguam yang dilantik, Joseph
Breham.
JALAN PULANG
KENYATAAN MEDIA: 17 OKTOBER 2012
SIASATAN Scorpene:
SUARAM menjelaskan maklumat yang salah dan MENDUSTAKAN
"... Siasatan setakat ini telah memberikan keterangan yang mencukupi
untuk menuding jari kami pada pegawai-pegawai Malaysia dalam siasatan
kehakiman ..."
Joseph Breham, peguam Perancis
SUARAM telah diletakkan di bawah pengawasan luar biasa tidak kurang
daripada 6 agensi kerajaan dalam beberapa bulan kebelakangan ini, dan
disiasat untuk pelbagai dakwaan salah laku. Pemimpin dan kakitangan
utama SUARAM telah berkali-kali diminta ke pejabat Suruhanjaya Syarikat
Malaysia (SSM) dan disiasat oleh polis di bawah Seksyen 112 Kanun
Tatacara Jenayah (CPC).
Walaupun agensi-agensi ini telah bekerja berlebih-lebihan untuk mencari
kesilapan yang tidak wujud, SUARAM terus menjadi sasaran serangan
berterusan oleh NGOs dan kumpulan pro-kerajaan yang sama, kejam syaitan
dan dibicarakan dalam media arus perdana untuk pelbagai salah laku yang
didakwa; ketua yang kami hubungan yang luas dengan kepentingan asing,
menjadi penerima Soros dan sumber-sumber lain dana asing serta
mendaftarkan diri sebagai syarikat bukan masyarakat.
Pentadbiran Barisan Nasional telah pergi ke media untuk menjatuhkan SUARAM dan merendahkan imej kita di mata rakyat Malaysia.
Seperti yang telah sentiasa menjadi kes, banyak condong media arus
perdana kami, telah hampir tidak pernah diterbitkan hak kami reply, dan
kita mengalami Meal laporan tidak berasas yang diterbitkan oleh mereka.
Untuk organisasi hak asasi manusia agak kecil, yang telah wujud selama
lebih daripada 23 tahun, serangan seperti yang tidak seimbang dan
membuli mencerminkan pemikiran pentadbiran tidak selamat dan terdesak,
dalam masa sama mendiamkan suara-suara kritikal dalam memimpin sehingga
Pilihanraya Umum.
Minggu lepas bagaimanapun telah menyaksikan serangan ke atas anjakan
SUARAM daripada salah laku pelbagai dakwaan kami, untuk sesuatu yang
lebih spesifik: Kes Scorpene. Jadi sebab sebenar untuk gangguan dan
ugutan telah akhirnya muncul. SUARAM sedang dihukum dan dicerca untuk
peranan sebagai pemberi maklumat dalam kes Scorpene. Sebaliknya
menyiasat aduan, SUARAM sedang disiasat sebaliknya.
Dan apa cara yang lebih baik daripada mempunyai bekas Ketua Perancis
Pendakwaan, Yves Charpenel yang berada di bandar untuk persidangan,
untuk mengatakan bahawa terdapat "tiada percubaan" di Perancis.
Untuk memudahkan rujukan, penyata Encik Charpenel diterbitkan semula dalam perkara-perkara berikut: -
"... Media di Malaysia harus dapat membezakan antara khabar angin dan fakta-fakta, dan antara penyiasatan dan perbicaraan ..."
"... Saya sedar tentang semua kekecohan itu ditendang oleh media
tertentu (organisasi) di Malaysia sejak ini tetapi apa yang boleh saya
katakan adalah bahawa ini adalah tidak lebih daripada percubaan oleh
media ..."
"... Satu percubaan adalah percubaan dengan semua peraturan. Penyiasatan adalah perkara yang lain ... "
Kami ingin mengkategorikan menjelaskan kedudukan kami dalam perkara-perkara berikut: -
1. Ia adalah satu fakta bahawa siasatan ke atas skandal Scorpene telah dimulakan. Ia bukan khabar angin;
2. Semua kenyataan sebelumnya yang dikeluarkan oleh SUARAM telah
menggunakan istilah "siasatan kehakiman" dan "penyiasatan jenayah" silih
berganti;
3. Pada masa yang material tidak SUARAM telah menggunakan istilah "percubaan" dalam penyata SUARAM kepada orang awam;
4. Perbicaraan adalah berbeza daripada penyiasatan;
5. Siasatan mengenai skandal Scorpene sedang dijalankan di Paris dan
oleh cara tidak dijalankan oleh media di Malaysia apatah lagi
dibicarakan oleh media di Malaysia;
6. Dalam semua pernyataan pada masa lalu, kami telah mengekalkan sangat
jelas bahawa aduan yang difailkan oleh SUARAM pada akhir tahun 2009,
telah membawa pendakwa Perancis untuk mencari bukti prima facie yang
mencukupi untuk membolehkan siasatan untuk berpindah ke mahkamah terbuka
untuk siasatan mendalam;
7. Satu siasatan kehakiman telah dimulakan pada 16 Mac 2012, dan SUARAM telah dijadikan suatu pihak sivil dengan kes itu;
8. Siasatan itu didengar di Tribunal Grande de Instance;
9. Dua hakim telah dilantik untuk mempengerusikan kes itu; Roger Le Loire dan Sergie Tournaire;
10. SUARAM telah memberi keterangan di hadapan hakim pada 19 April 2012;
11. Hakim-hakim siasatan / arahan mempunyai kuasa untuk menyiasat serta
mendengar saksi sebagai sebahagian daripada tugas dalam mempengerusikan
siasatan itu;
12. Satu senarai saksi Malaysia diserahkan kepada hakim yang berkata
beliau akan membuat keputusan apabila memanggil saksi ini sebagai saksi
peguambela;
13. Persekutuan Antarabangsa untuk Hak Asasi Manusia (FIDH) tidak
mempunyai peranan dalam siasatan berterusan kehakiman seperti yang
didakwa oleh Kelab Wartawan Muda Malaysia, walaupun SUARAM sebagai ahli
dalam pakatan hak asasi manusia;
14. Encik Charpenel adalah bekas Ketua Pendakwaan;
15. Encik Charpenel telah tiada pengetahuan mengenai siasatan Scorpene;
16. Setakat ini, peguam untuk SUARAM telah tidak diberitahu oleh
pendakwa bahawa siasatan Scorpene tidak akan meneruskan perbicaraan
penuh;
17. Encik Charpenel telah tidak dilantik sebagai pendakwa untuk siasatan Scorpene;
18. Encik Charpenel telah mengulas mengenai perkara yang dia tidak biasa dengan dan oleh itu, tanpa merit dan autoriti.
Pada masa yang material tidak SUARAM telah menyesatkan rakyat Malaysia
mengenai kemajuan dan fakta kes Scorpene, seperti yang didakwa oleh
media BN.
Kami ingin menekankan bahawa sistem kehakiman Perancis berbeza secara
meluas daripada sistem British / Komanwel, maka pemahaman yang betul
diperlukan oleh rakyat Malaysia arif, untuk memahami perkembangan kes
itu. SUARAM tidak akan menanggung tanggungjawab salah faham dan
kekeliruan yang sengaja yang disebabkan oleh pelbagai pihak ke atas dgn
hukum kes.
Unsur Utama dalam Kes
Sorotan dari Kertas Siasatan.
Bekas pengarah kewangan DCN, Gerarde Philippe Maneyas telah membuat
tuntutan untuk 32 juta Euro yang didakwa digunakan untuk merasuah
pegawai-pegawai Malaysia bagi pembelian daripada Scorpene. Kita tahu
bahawa sekurang-kurangnya 32 juta Euro yang dibayar oleh Thales
International (Thint) Asia untuk Terasasi.
Terdapat invois oleh Terasasi bertarikh 2000/01/10 untuk 100.000 Euro.
Terdapat juga invois dari Terasasi ke Thint Asia, bertarikh 2004/08/28
untuk 359.450 Euro dengan nota tulisan tangan berkata: "Razak mahu ia
tergesa-gesa."
Dengan undang-undang baru Perancis dan Konvensyen OECD terhadap rasuah
di tempat selepas tahun 2002, pedagang senjata Perancis terpaksa mencari
jalan untuk membayar komisen kepada pelanggan asing mereka. Kaedah yang
digunakan adalah untuk mewujudkan "pembekal perkhidmatan" yang boleh
"meningkatkan invois" untuk mengambil tempat komisen.
Negara perantara kemudiannya digunakan untuk memudahkan pembayaran.
Syarikat-syarikat yang digunakan dalam kes Malaysia "Gifen di Malta,
Eurolux di Luxemburg dan Technomar di Belgium. Antara ivoices terbongkar
perbelanjaan perjalanan Baginda dan Altantuya ke Hong Kong dan Macau.
Parlimen di Malta juga telah mempersoalkan kerajaan mereka untuk
mendapatkan jawapan alih peranan Malta dalam kes ini.
Oleh itu, apabila syarikat negeri Perancis DCN menamatkan kontrak,
Thales mengambil alih sebagai sebuah syarikat swasta, tidak melibatkan
negeri. Thales International telah dilantik untuk menyelaras hubungan
politik.
Suatu kontrak kejuruteraan komersial kemudiannya ditandatangani antara
DCNI dan Thales, yang disebut sebagai "C5". Ia meliputi 30 juta Euro
dalam kos komersial di luar negara. Satu lagi "perjanjian perundingan"
telah ditandatangani pada tahun 2000 antara Thint Asia dan Terasasi
untuk 2.5 juta Euro.
Walaupun kita telah diberitahu tentang Perimekar dan peranannya,
terdapat telah menjadi senyap pin jatuh pada TERASASI syarikat lain.
Menteri Pertahanan Zahid Hamidi menafikan mempunyai apa-apa pengetahuan
mengenai syarikat ini dalam jawapan beliau kepada Parlimen Jun lalu.
Pembayar cukai mempunyai kepentingan yang sah untuk mengetahui peranan
TERASASI bagaimanapun, soalan-soalan penting berkaitan skandal Scorpene
telah bertemu dengan senyap. Sehingga hari ini, kerajaan belum
menjelaskan kepada awam peranan TERASASI yang sebenar. Mungkin 6 agensi
pasukan petugas ditubuhkan untuk menyiasat SUARAM perlu menggunakan
bahan-bahan penyelidikan dan mula mengkaji TERASASI.
Joseph Breham dalam sidang akhbar bersama kami di Bangkok, juga menemui
bahawa dokumen rahsia telah ditemui di pejabat Thales, milik Tentera
Laut Diraja Malaysia (TLDM) mengenai cadangan yang dikaitkan dengan
kapal selam. Adakah dokumen ini dijual kepada Thales dengan langsung
tidak memperdulikan rahsia negara?
Soalan yang masih tidak terjawab.
Kewajipan Malaysia di bawah Undang-undang Konvensyen Pencegahan Rasuah PBB.
Malaysia sebagai penandatangan UNCAC sejak 2008, kini diwajibkan untuk
bekerjasama dengan negara bangsa lain dalam mencegah, menyiasat dan
mendakwa pesalah rasuah. Pihak Negeri terikat untuk memberi bentuk
tertentu bantuan undang-undang bersama dalam mengumpul dan memindahkan
bukti untuk digunakan dalam mahkamah dan mengekstradisi pesalah.
Satu trend yang menyeluruh dalam perjuangan menentang rasuah
trans-sempadan bidang kuasa sejagat. Ini bermakna negara boleh membawa
kepada percubaan dan mendakwa di negara itu mereka yang dituduh
melakukan jenayah di negara lain.
Skandal kapal selam Scorpene menyediakan platform bagi bidang kuasa
sejagat untuk diguna pakai. Dengan mengesahkan UNCAC, Malaysia telah
memberi isyarat kepada dunia kesanggupan kami untuk mengemukakan kepada
rangka kerja kerjasama antarabangsa.
Persoalannya ialah SPRM menendang-memulakan penyiasatan skandal
Scorpene? Fakta penuh boleh diberitahu di Parlimen dan dikeluarkan
kepada orang awam?
Serangan yang dilancarkan terhadap SUARAM, sebagai pemberi maklumat
dalam Siasatan Scorpene adalah mencerminkan kerajaan terdesak yang telah
menyedari magnitud dan kesan perjanjian Scorpene. SUARAM mengulangi
keperluan untuk institusi awam di Malaysia untuk berfungsi secara bebas
dan berkesan dalam mempromosikan tadbir urus yang baik dan memerangi
rasuah.
Dikeluarkan oleh,
SUARAM
Tiada ulasan:
Catat Ulasan