Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) membantah keras penayangan filem kontroversi Hindustan My Name is Khan yang dibintangi Datuk Shah Rukh Khan di TV3, terutamanya pada sambutan hari kedua Hari Raya Aidiladha semalam.

Naib presidennya Ahmad Saparudin Yusup mendakwa, filem itu mengelirukan dan mengandungi adegan amalan agama yang dipertikaikan, seperti kahwin campur Islam-Hindu dan pemberian zakat kepada bukan Islam.

NONE"Aksi beliau (Shah Rukh Khan) dalam cerita itu membayangkan tahap kefahaman pengarah, penulis skrip, dan pelakon mengenai Islam begitu memalukan," katanya.

"Menerima dan mencampur aduk cara penyembahan agama lain dengan Islam sebagai agama sama jelas bercanggah dengan prinsip Islam."

Dalam kenyataannya hari ini, Ahmad Saparudin berkata, walaupun cuba menjawab persoalan Islamophobia, tanpa memahami Islam dengan mendalam, My Name is Khan jelas membawa mesej ‘Islam Liberal' dan pluralisme agama.

"Segala faham ini perlu diperhatikan secara dekat kerana ia boleh memesongkan fikiran umat Islam dan juga bukan islam dalam memahami ajaran Islam yang sewajarnya," kata Ahmad Saparudin.

"Faktor penayangan yang dibuat tatkala umat Islam menyambut hari Aidiladha juga menimbulkan persoalan ke mana hilangnya keprihatinan dan tanggungjawab pihak media dalam bahan siaran mereka.

ABIM juga mendesak agar penayangan filem itu tidak berulang, pengedarannya dihalang serta-merta dan stesen penyiaran harus lebih peka di masa akan datang.