Ahad, 28 Oktober 2012

AES: Satu Lagi Projek BN Merompak Rakyat - Sakmongkol

 
KELAB GREENBOC

UMNO memimpin sebuah kerajaan yang angkuh dan sombong. Menteri kewangan nya sombong; dia engkar hadir di parlimen berdepan dengan penghujjahan ketua pembangkang. Ertinya, dia telah engkar memuliakan institusi parlimen dan memuliakan amanah yang rakyat Pekan beri pada nya. Demikian juga MP BN yang lain yang kencing berlari mengikut guru mereka kencing berdiri. Dia bongkak bila mengistiharkan bajet Pakatan tidak senilai dengan kertas dimana bajet tersebut dicitak.

Adakah PM dan Menteri kewangan kita buta bila Lapuran Odit Negara menyatakan bahawa pentadbiran kewangan negeri2 dibawah Pakatan lebih baik dari negeri yang ditadbir UMNO/BN? fakta nya ialah- bila Pakatan Rakyat buat janji, mereka ada track record untuk menyokong janji mereka. UMNO/BN hanya dapat mengemukakan rekod yang buruk.

Memang itulah perangai parti syaitan yang kita kenal. 2 sifat syaitan ialah engkar dan bongkak. Parti inilah sekarang menjalankan jenayah ekonomi merompak rakyat.

Apa yang berlaku pada Felda sebagai contoh, adalah suatu rencana dan pakatan jahat Najib merompak rakyat. Kalau tidak masakan dia meletakkan seorang perasuah sebagai pengerusi Felda dan menukar pegawai2 yang ada conscience dengan pegawai yang korap. Itu bermakna, angkara durjana yang di perlakukan keatas Felda adalah suatu yang premeditated- kalau dalam istilah undang2 criminal, mereka ada mens rea.

Bencana AES

Satu lagi rencana merompak ialah kerajaan meluluskan tender memasang dan mengutip denda keatas pemanduan laju menggunakan kamera AES. Ini kerja dan projek perompak yang malas untuk membalun rakyat.

Selama ini, kerta laju di denda oleh polis. Pendapatan lansung kedalam kocek kerajaan. Jika system yang ada memuaskan, mengapa perlu disubkontrakkan kepada pihak ke3 dan kerajaan berkongsi pula hasil kutipan? Kenapa beri kepada Beta Tegap Sdn Bhd dan Commercial Circle Sdn Bhd?

Dua syarikat menggunakan dua system yang berlainan. Beta Tegap menggunakan system Australia dan Commercial Circle dengan system Germany. Menyeragamkan system ini macam mana? Adakah ia akan menambahkan kos kepada kerajaan?

Bukankan pihak Polis mempunyai 3000 lebih kamera diserata tempat? Apa jadi kepada kamera tersebut? Boleh tak polis jual secondhand untuk kita pasang di rumah2 supaya kita rasa lebih selamat.

Keadaan keselamatan dalam negeri kita sekarang tidak terjamin.

Berjuta warga asing yang ada rekod jinayah dan membawa penyakit yang sudah lama dibasmikan dinegara ini. sekarang ini jaga lah kesihatan keluarga kita sebab penyakit TB datang semula dibawa oleh warga asing.

Kamera AES merupakan satu lagi projek BN merompak dan menindas rakyat dan membocorkan pendapatan negara. Ianya keadah orang malas berfikir bagaimana mahu mengurangkan kemalangan jalan raya. Kemalangan jalan raya diselesaikan bukan dengan menghukum pemandu dengan kos yang tinggi tapi melalui cara mendidik rakyat etika memandu. Selama ini pun kamera Polis yang sedia ada mengenakan denda RM 300 atau lebih- adakah system yang ada mengurangkan kemalangan?

Kemalangan jalanraya mungkin disebabkan terlalu banyak kereta. Atau jalan tidak baik. Bolehkah bayaran denda yang banyak mengurangkan kemalangan? Jika demikian, baik naikkan harga kereta supaya tidak ramai yang boleh memiliki kereta.

Menteri Pengangkutan yang bingung mengatakan bahawa sistem AES ini sebetulnya dikehendaki oleh majority yang senyap atau silent majority. Kalau mereka senyap, macam mana menteri ini tahu apa yang mereka mahu? Yang mereka mahu ialah kerajaan berhenti dari merompak rakyat.

Kos projek ini ialah RM700juta. Kerajaan tak perlu belanja apa apa. Hanya kongsi untung denda. Bagaimana harga RM 700juta ini di perolehi? Kerajaan cuai kalau tidak mengodit angka ini.

Kerajaan hanya kongsi hasil denda bila RM700juta sudah di recover. Ertinya, setelah 2 syarikat ini recover RM 700juta , baru berkongsi pendapatan.

Soalan nya- boleh tak kita percaya kos nya RM700juta? 2 syarikat yang mendapat projek ini tidak mempunyai kemampuan mengadakan RM700juta. Adakah ini angka silap mata yang dikeluarkan entah dari mana dan pegawai kerajan yang sama bingung nya dengan menteri menerima bulat2 harga RM700juta?


Rakyat sudah masak dengan penipuan harga atau harga projek yang diUMNOkan. Rakyat masih ingat bagaimana kos membina PLUS yang RM3billion menjadi M6 billion. Dan setelah RM20 billion dikutip menerusi kutipan tol dan compenstation, pengendali TOL masih diberi lesen melanun rakyat?

RM700 juta amat mudah di ujudkan. Lantik orang tengah ala Perimekar Sdn Bhd suruh mereka lantik alih bahasa dari Mongolia - suruh alihbahasa ini deal dengan pembekal- dalam tempoh ulang alik ke Australia dan Germany, wakil dari syarikat orang tengah boleh memantat dengan pengalih bahasa.

Siap kerja, muncul depan menteri dan beritahu- boss kos nya RM 700 juta. Fringe benefits pun ada kalu bos mahu! Kemudian boleh letupkan dengan C4.

Cara kerajaan UMNO/BN memberi kontrak kepada 2 syarikat ini penuh dengan misteri. Mengapakah perlu nya butiran kontak, terma2 dan syarat2 tender ini di lindung dibawah Akta Rahsia Kerajaan( OSA)? Perkara yang menyentuh kepentingan rakyat kerana rakyat yang kena bayar, dirahsiakan dari pengetahuan mereka? Rakyat berhak mengetahui bagaimana kontrak yang akan mendenda mereka danmenyusahkan meraka disetujui oleh kerajaan?

Adakah laungan Najib mengenai ketelusan dan pertanggunjawaban hanya omongan kosong? Nampak nya begitulah. Najib memang suka bong!

Kerajaan yang membengkrapkan negara ini sepatutnya mempertahankan sumber pendapatan bukan mengkontrakkan nya. Kita diberitahu bahawa system penguatkuasaan otomatik boleh memberi pulangan sebanyak RM50billion setahun.

Jika demikian mengapa mahu kontrakkan?


Bukankah lebih baik menambahbaikkan system polis yang ada dengan 3000 lebih kamera nya? RM 50 billion wok, boleh menyebabkan cukai jalan dimansuhkan dan menutup semua syarikat kutipan tol dinegara kita ini.

Ini satu lagi projek BN untuk melanun dan merompak rakyat!

Tiada ulasan: