Selasa, 30 Oktober 2012

Umum calon awal elak teraba-raba, kata SU Agung BN

Wartawan Sinar Harian

KUALA LUMPUR - Kesemua pimpinan dan ahli Umno di peringkat bahagian menerima baik cadangan supaya calon untuk Pilihan Raya Umum (PRU13) parti itu diumumkan awal.

Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, kebanyakan bahagian bersetuju dan tidak ada masalah jika nama-nama calon

"Mereka terima. Ada yang menggalakkan supaya calon dinamakan lebih awal. Jadi bila pilihan raya diumumkan tak ada yang teraba-raba.

"Kebanyakan daripada bahagian bersetuju. Pertimbangan akan dibuat oleh presiden, beliau yang akan membuat ketetapan" katanya pada sidang media selepas menerima penyerahan buku 100 Wira Negara oleh Majlis Bekas Wakil Rakyat (Mubarak).

Tengku Adnan menerima penyerahan buku tersebut bagi mewakili Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Tengku Adnan sebelum ini menyatakan Umno-Barisan Nasional akan membuat pembaharuan menghadapi pilihan raya kali ini.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Putrajaya berkata, Umno-BN akan mengumumkan calonnya dua minggu awal, berbeza dengan pilihan raya sebelum ini.

Menurut Tengku Adnan, ada lebih banyak kebaikan untuk menamakan calon lebih awal berbanding keburukannya.

Mengulas lanjut, Tengku Adnan berkata, "saya hanya menyuarakan citarasa daripada bawah tapi akhirnya ia akan berada di tangan presiden untuk menetapkan apa yang terbaik untuk parti."

DAP sebelum ini menyatakan pendirian bahawa parti itu tidak akan mengumumkan calonnya awal kerana tidak mahu "orang buat kacau".

Pas pula hanya akan berbuat demikian jika perlu sementara PKR pula sudah pun mengumumkan calonnya di kawasan-kawasan tertentu oleh Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Tiada ulasan: