Rabu, 31 Oktober 2012

Kerjasama Honda – Proton. Proton Rugi. Ikan Jerung (Honda & DRB Hicom) Yang Untung Besar….

 Staff Berita Semasa
 
Honda Proton DRB Hicom Kerjasama Honda   Proton. Proton Rugi. Ikan Jerung (Honda & DRB Hicom) Yang Untung Besar....

Kalau sebelum ini, Proton (Proton Holdings Berhad) pernah bekerjasama dengan Mitsubishi di awal kemunculannya dahulu, dan kerjasama tersebut terhenti sekejap sebelum Proton menyambungnya kembali sehingga lahirnya model Proton Inspira yang diasaskan daripada model Lancer GT pada penghujung 2010.

Tetapi…

Tetapi…..Kerjasama Proton dengan Mitsubishi tidak boleh terus disamakan dengan apa yang dilaporkan dikebanyakan berita baru-baru di mana akan berlakunya kerjasama antara Proton dan Honda. Hakikatnya, Mitsubishi hanyalah “small player” yang mana mereka belum ada tapak di Malaysia. Pengikut & pelanggan mereka mungkin ada tetapi tidak segah Honda & Toyota di Malaysia. Itu sebablah lahir kerjasama Mitsubishi dengan Proton, sekurang-kurangnya mereka dapat “sesuatu” apabila bekerjasama dengan pembuat kereta tempatan seperti Proton.

DRB Hicom Proton 150x150 Kerjasama Honda   Proton. Proton Rugi. Ikan Jerung (Honda & DRB Hicom) Yang Untung Besar....
 Kuala Lumpur: Gergasi automotif Jepun, Honda Motor Co. Ltd (Honda Motor) dipilih DRB-Hicom Bhd sebagai rakan strategik asing untuk anak syarikatnya, Proton Holdings Bhd.
DRB-Hicom, dalam kenyataannya kepada Bursa Malaysia berkata, satu Perjanjian Kerjasama membabitkan Proton Holdings dan Honda Motor sudah dimeterai. Konglomerat itu berkata, perjanjian berkenaan membolehkan Proton Holdings dan Honda Motor meneroka peluang kerjasama dalam empat bidang utama dalam industri automotif, iaitu peningkatan teknologi, pengenalan barisan produk baru, perkongsian platform dan juga kemudahan pengeluaran.
Memiliki kerjasama dengan peserta automotif global yang kuat dan terkenal seperti Honda Motor sebagai rakan kongsi strategik asing akan memberi kelebihan kepada Proton Holdings serta Kumpulan DRB-HICOM dengan potensi untuk berkembang sebagai pengeluar peralatan tulen (OEM).
Kerjasama ini akan memberikan kesan positif kepada Proton Holdings dan Kumpulan DRB-Hicom untuk jangka panjang, katanya. DRB-Hicom berkata, perjanjian kerjasama berkenaan akan berkuat kuasa sehinggalah tertubuhnya pelaksanaan Perjanjian Muktamad.
Senario yang berlaku antara Mitsubishi-Proton sememangnya tidak sama dengan apa yang diwar-warkan baru-baru ini melibatkan apa yang dikatakan kerjasama rakan strategik antara Proton-Honda. Persoalannya di sini…
  • Mahukah Honda berkongsi platform dengan “small player” ataupun ikan kecil dalam industri automotif seperti Proton?
  • Jikalau sama-sama “big player”, semestinya banyak untung yang diperolehi oleh kedua-dua pihak baik Honda mahupun “ikan jerung” yang satu lagi disebabkan mampu hasilkan model untuk skala yang besar ke seluruh dunia.
  • Jadi apa yang Honda dapat daripada Proton sebenarnya?
Honda Proton  Kerjasama Honda   Proton. Proton Rugi. Ikan Jerung (Honda & DRB Hicom) Yang Untung Besar....

Ya…benar. Untuk buat & hasilkan kereta Honda mereka, agak logik untuk JV dengan DRB bagi menggunapakai kemudahan di Tanjung Malim. Tetapi untuk JV dengan Proton, buat model baru dengan platform Honda Accord contohnya……..untuk apa Honda buat begitu? Tiada untung pun. Syarikat besar seperti Honda lebih mengutamakan pengeluaran secara besar-besaran, tiada “scale model” yang kecil untuk “niche market” seperti Malaysia.
  • Satu lagi, HONDA MALAYSIA tiada sebab pun untuk rebadge Honda Accord mereka contohnya.
  • Hakikatnya, Honda tidak pernah rebadge kereta mereka kerana Honda (mengikut sejarah) tidak akan rebadge model mereka dan letak lambang Proton contohnya.
  • Honda dikenali sangat kedekut untuk “transfer knowledge”
  • Kalau sudah bekerjasama dengan Honda, tetapi buat kereta Honda, di mana peranan Proton sebagai pembuat keretanya terutamanya dalam kerjasama ini?
Kami pasti dan yakin ramai yang teruja dengan pengumuman ini. Oleh itu, kita ketepikan seketika pengumuman daripada laporan akhbar mengenai hubungan kerjasama strategik ini. Mereka boleh umum “bulan dan bintang” tetapi kita mesti bersandarkan kepada fakta  di mana :
Kami lebih suka bercakap berdasarkan kajian dan realiti …
  • Kami rasa kebanyakannya tahu bagaimana Honda buat bisnes di seluruh dunia, di mana mereka mampu membuat pengeluaran kereta yang jauh lebih besar ke seluruh dunia, jauh lebih besar daripada Proton.
  • Oleh itu, berikan satu contoh HONDA pernah “joint venture (JV)” dengan “small player” bagi menghasilkan bilangan pengeluaran yang kecil dan rendah?
  • Ada atau tiada?
Honda Melaka Malaysia Kerjasama Honda   Proton. Proton Rugi. Ikan Jerung (Honda & DRB Hicom) Yang Untung Besar....

Buat apa, Honda nak besarkan kilang mereka di Melaka. Lebih baik, mereka gunakan kemudahan di Tanjung Malim yang hanya 30% beroperasi.
Apa yang dikatakan kerjasama ini hanya akan untungkan DRB-HICOM & juga Honda yang akan menggunakan guna kemudahan di Tanjung Malim bagi menghasilkan model Honda. Proton? Ehemm…..
Itu sebabnya, banyak beza apabila Proton yang boleh dikatakan berada di landasan yang betul sebelum ini sebagai pembuat kereta, berbanding dengan mereka yang hanya mengeluarkan peralatan OEM. Dalam industri automotif, adalah amat tidak efisien dan membazir bagi pengeluar kereta menumpukan untuk buat peralatan OEM sendiri tanpa “outsource” kerja tersebut kepada syarikat luar.
Sangat sangat sangat malang bagi PROTON dan seluruh rakyat Malaysia jikalau segala pelaburan dan harapan selama ini berakhir dengan hanya sekadar menjadi pengeluar tulen OEM (buat spare part/alat ganti honda seperti oil filter, timing belt, dll). Berdasarkan rekod Kementerian Kewangan setakat pada tahun 1995, kerajaan Malaysia telah menyalurkan subsidi sekitar RM17 bilion kepada Proton.
Oleh itu, kami dapat merasakan, halatuju Proton selepas ini adalah “rebadge, rebadge dan hanya menjadi pengeluar peralatan OEM semata. Bukan lagi, gelaran “pembuat kereta” selepas ini….
Tanjung Malim DRB Hicom Kerjasama Honda   Proton. Proton Rugi. Ikan Jerung (Honda & DRB Hicom) Yang Untung Besar....

Untuk menjadikan Proton maju, bukan dengan cara dengan downgrade menjadi pengilang OEM (original equipment manufacturer). Seperti yang kami katakan di atas tadi, rancangan DRB-HICOM bukan untuk menaikkan Proton tetapi lebih kepada menguntungkan DRB Hicom secara keseluruhannya. Menjadikan Proton sebagai hamba untuk menaikkan bisnes DRB-HICOM yang sedia ada.
  1. Pertama : DRB HICOM telah juga mengumumkan pelan pembangunan hartanah “ kilang Proton Shah Alam” pada skala RM5 billion lebih! DRB Hicom untung banyak di situ di atas pelaburan mereka membeli Proton & memindahkannya ke Tanjung Malim. Di mana rancangan mereka untuk naikkan Proton?
  2. Kedua : JV (sebenarnya bukannya JV pun sebab DRB Hicom memang memegang franchise Honda Malaysia) kononnya untuk kebaikan Proton. Sedangkan mereka mahu buat peralatan tulen OEM untuk Honda dan bolot semua pembekal peralatan & komponen Proton sebelum ini secara terhormat. Dan kami ulangi sekali lagi, di mana usaha DRB Hicom untuk menaikkan Proton?
  3. Ketiga : Jikalau mereka serius nak majukan Proton, mereka tidak akan batalkan semua projek R&D Proton (benda yang pertama mereka buat) masa mereka mula-mula ambil alih Proton!.
  4. Mana-mana pembuat kereta tahu untuk mengeluarkan kereta bermula dari scratch memerlukan masa 3-5 tahun barulah boleh keluarkan dalam skala besar. Kalau R&D yang dah dibuat 5-10 tahun lepas dibatalkan, maka apa produk yang PROTON nak keluar untuk 5 tahun akan datang? Jikalau nak keluar rebadge sekalipun perlu 2-3 tahun baru boleh “roll out finish product”
Pasaran & jualan produk Proton is tidak cukup untuk mengekalkan cengkaman mereka dalam industri automotif. Letaklah enjin F1 Petronas sekalipun, apatah lagi apabila AFTA bakal dilaksnakan kelak. Bagi kami pemilihan Honda sebagai rakan JV amat tidak tepat kerana ianya hanya akan meranapkan Proton dengan lebih cepat.

Sekadar pandangan daripada kami. Mungkin anda ada pandangan yang berbeza dengan kami. Respon anda pula dengan berita pengumuman ini?

Tiada ulasan: